Tisdag den 12 mars. Lyftdag och sommaruppehåll bestämt.
På måndag den 18/3 lyfter vi båten om inget oförutsett händer. Den lyfst då på TGNautica i Tarragona och är förhoppningsvis klar när jag dyker upp den 22e.
Sedan har vi också beslutat att vi lägger båten hos Fulvio på 3FL i Fumicino i sommar. Plötsligt blir det dags att boka resan hem igen. Förhoppningsvis blir det lite segla också. Nu börjar jag verkligen att längta ner.

Söndag den 10 mars. Jesus och jag förstår inte varandra.
Jesus är boss på TGNautica som ska hjälpa mig att fixa båten. Problemet är att Jesus är usel på engelska och jag är usel på spanska. Google translate fungerar inte alls - som det var tänkt i alla fall eller vad tycker ni om detta: ESTIMATED MICHAEL. I ORDER YOU BUDGETS FOR WORKS IN THE CRAFT SYNAPSEN.THERE ARE 3 BUDGETS: - painted - motive - polished IT CONFIRMS THE WORKS THAT WE MUST TAKE I FINISH IN THE SHIP. THIS WAY LIKE TO GIVE THE AUTHORIZATION TO HELLENE IN ORDER THAT IT SUPPLIES THE KEYS ME I WISH THAT EMPEZARIAMOS HAS USED YOU AS HELP, US THE WORKS ON THE 18.03.2013TH IF  SHAPE THESE. ORDER ME AN E-MAIL  ONE I GREET AND UP TO SOON
Nu har vi dock tagit hjälp av Helen i receptionen som är bra på båda delar och hon hjälper med översättningen.
Det 18e går vi upp på land och den 22e tillbaka i vattnet och sedan är det förhoppningsvis dags att segla österut.
Där omkring börjar jag också den dagliga bloggen om hur det är att segla i Medelhavet.

Söndag den 3 februari.
I helgen var vi på Båtmässan i Göteborg. Alltid kul men på båtsidan var det inget som inspirerade oss, inte ens någon detalj. Däremot köpte vi en 12 volts AC av märket Cabincooler från RRun.se och det ska bli enormt intressant att se om sen fungerar och hur mycket ström den egentligen drar. Det är utlovat 1,5A.
Vidare köpte vi Imray's France & Corsica pilot. Lite surt för just nu finns bara 2008 utgåvan. Den nya utkommer först i maj och då har vi redan hunnit dit.
Lite smått på tilläggningssidan inköptes också.
Efter handlandet höll vi ett föredrag på Kryssarklubbens scen. Vi trodde nog inte att det skulle dyka upp någon och lyssna på oss så vi blev mäktigt förvånade när det en kvart före tiden började fyllas upp på åhörarplatserna. Det blev faktiskt helt fullt och många stod dessutom upp och lyssnade. Kul för oss och jag hoppas att Du som lyssnade på oss också tyckte att det var intressant.

På eftermiddagen var vi på Jordenruntseglarnas årsmöte. Det är alltid kul att träffa andra långseglare och denna dagen var inget undantag. Föredraget efter årsmötet var dock ett av de senaste årens stora skämt. Två ur besättningen från en Farr 65a skulle berätta om sin segling till Island på fem dygn. Under en timme berättade de utförligt vem som hade vakten och när, hur de seglat i förhållande till vinden och vackert det var och hur spännande vi skulle tycka det skulle bli att se bilderna. Så där höll det på utan att vi fick se en enda bild så efter den timmen gick vi. Har aldrig upplevt ett så märkligt föredrag.
På kvällen gick vi på Göteborgsoperan och såg Chess på svenska fast vi trodde att det hette schack på svenska.

Tisdag den 29 januari.
Under vintern gå jag på en väderkurs som leds av Mats Andersson som brukar dyka upp på Sydnytts väder. I dag var på SMHI i Malmö och studerade kulingen som kommer in på torsdag morgon. På bilden lägger Madeleine in en klass 2 varning eftersom byarna på land kommer upp i 25 m/s. Har just lärt mig att på vattnet rapporterar man alltid medelvind och på land alltid byvinden. Inte så konstigt att det blir olika. Kulingen ses på datorn längst till vänster om Du klickar upp bilden.