Måndag den 8 oktober. Min systers födelsedag och tvättdag i Denia.
I dag är det varmt, mycket varmet, över 30. Jag är fortfarande förkyld så det blev en lugn dag Vi började med att tvätta. Tvättmedlet löstes aldrig upp så Marie fick tvätta det mesta för hand i stället. Sen tog vi en promenad längs denna marina och badstranden och det fick räcka för förmiddagen. På eftermiddagen tog vi fram cyklarna och cyklade till den gamla stadsdelen och centrum. Det är väldigt trevligt här i Denia. Det är en romersk stad, Dianium som grundades för att lasta om varor mellan fastlandet och Afrika. En av romarrikets största hamnar låg här. Efter det har staden som alla andra varit händerna på en massa olika härskare. Araberna döpte om den till Denia.
Nu har mörkret lagt sig och vi ska snart ut och få oss en bit mat.

Bilder och vidare text hittar Du här.

Söndag den 7 oktober. Denia på fastlandet. Seglad distans 64 nm. Totalt 477 nm.
Redan i går kunde vi konstatera att jag var alldeles för förkyld för att njuta en dag till på Formentera så vi drog i gryningen (klockan sju) mot fastlandet. De första tre timmarna kunde vi segla bidevind och nästan sträcka Denia men det kompenserade vi för senare när det blev totalt bleke och motorgång. Jag sov nästan hela turen och Marie fick sköta båten själv. Plötsligt när jag tittade upp for en vad jag trodde var en delfin upp flera meter ur havet men vid nästa skutt blev vi nog överens om att det var en enorm tonfisk. Jag har aldrig sett en fisk hoppa så högt tidigare.
Strax för solnedgång lade vi till vid byggan i Denia. Hamnen här är gigantisk - störst i Europa - med tre marinor och plats för alla färjor till Balearerna. Marineron stod på bryggan och hjälpte oss och alla är enormt trevliga trots att det kostar en bråkdel av vad vi tvingast bli vana vid på öarna. Här finns det återigen en massa segelbåtar av vad vi tycker är normal storlek.
Det blir tidig kväll.

Formentera mot Espalmador. På plats vid bryggan i Denia efter en trevlig översegling.

Lördag den 6 oktober. Formatera. Seglad distans 11 nm. Totalt 413 nm.
Det blev en ganska stilla tur över till Formentera. Vi funderade ett tag på att gå in till Espalmlador på vägen men där var många båtar och såg inte lika kul ut som i våras. I Formentera fick vi för första gången på något år eller så ligga långsides på kaj. Alla andra platser var upptagna så vi fick ta en plats för superyachter. Enda skillnaden är att elpluggen är till 64 A så vår passar inte. Vi behöver ändå ingen el.
Jag har blivit rejält förkyld så vi beslutade att cykla lite på ön i stället för att bada. Direkt vi kom upp på cyklarna slås man av antalet bil och MC uthyrare. Det var tio direkt där färjan lade till och det tyckte vi var mycket. Snart blev det tjugo och trettio. Hur många bilar får det plats på ön?. Åker man till andra änden av ön är det 20 km så den stora frågan är naturligtvis om det ingår fria kilometrar när man hyr.
Vi cyklade först på en grusstig och gick så sista biten till Formenteras norra udde som bara ligger några tiotal mter från Espalmador där vi traskade i våras. Det är vackert här, mycket vackert fast svårt att få det storslagna på bild. Vi konstaterade bara att det är nog det vackraste på hela turen. Andra tycker nog det samma för ute i viken låg ett hundratal av stekarbåtarna från Ibiza. Nu vet vi vart de åker. Det måsta vara olidligt här i viken på somrarna.
Vi hann hem just som mörkret föll och kunde njuta en trevlig kväll i båten.

På plats i Formentera hamn med en liten motorbåt vid sidan om. Uthyrare. Formentera strand.

Fredag de 5 oktober.
I dag hade vi tänkt dra vidare mot Espalmador men det var noll vind och mycket dyning från gårdagens blåst så vi stannar en natt till. Kanske inte så smart eftersom det är fredag och partykväll på Ibiza. Vi får väl se om det blir någon sömn.
På eftermiddagen kom Grace's besättning på kaffe och snack. Senare tog vi cyklarna ut till udden på Talamanca för att titta på solnedgången. På väg dit kom det flera biltransporter och lastade av bilar på kajen och ett transportfartyg höll på att lägga till. Det visade sig vara en massa hybilar som gjort sitt på ön för i år. Det är väl för dyrt att ha dem stående till Juni nästa år så de får rulla på fastlandet i stället.
I morgon blir det Espalmador eller Formentera eller båda och så fastlandet nästa vecka.

Kristin och Rickard från Grace ritar vid vårt bord. Hyrbilarna har gjort sitt för i år. Fyren på Botafoch och Ibiza fort.

Torsdag den 4 oktober. Lugn dag i Ibiza
I dag blev vi bjudna på kaffe på Grace från Öregrund. Björn och Anette har med sina tre barn seglat från Sverige i somras och har nu kommit hit. De ska som vi övervintra på fastlandet. Vi bytte lite erfarenheter och pratade lite allmänt om segling. Trevlig förmiddag.
På eftermiddagen cyklade vi iväg och storhandlade och sedan blev den lillfärjan till stan igen. Denna gång traskade vi upp till toppen av d'Alt Vila dvs den gamla staden uppe på klippan. Det blev en fin solnedgång där uppe. Sedan satte vi oss på s'Escalinata och bara njöt av känslan. Två glas vin och tre pioger för 7 euro. Redan vid halvnio tog vi färjan hem igen. Just som färjan skulle gå kom en skapligt hög kille och skulle gå på vattnet till färjan. Det slutade med att han hängde i armarna på några passagerare medan benen var i vattnet. Båten backade tillbaka igen och satte av honom och han tycktes ha glömt hela episoden. Hans flickvän reagerade inte ens.
nu njuter vi bara en underbart varm kväll.

Marina Botafoch sett från Ibiza. Solnedgång över den UNESCO-skyddade muren. På s'Escalinata

Onsdag sen 3 oktober. Kvar i Ibiza ett par dagar till.
I dag började vi med tvätt och städning. Tvättautomat finns ingen så vi lämnade in tvätten och fick tillbaka den skapligt rent några timmar senare. Under tiden passade vi på att städa och fixa lite i båten. Här på marinan finns det klart fler städerskor än på Helsingborgs lasarett men alla är upptagna med finare båtar än vår så vi fick ordna det själva.
Efter lunch drog vi till stranden i Talamanca som ligger på andra sidan udden men bara fem minuters cykel härifrån.
Det visade sig att det finns en båt som går från marinan över hamnen in till gamla stan så att man slipper cykla hela vägen runt. Den tog vi framåt eftermiddagen och strosade runt inne i Ibizas gamla stadsdel. Vi fick också lite fina tapas inne på en restaurang mitt inne i turistområdet men som ändå frekventerades mestadels av lokala. Mycket bra. Efter maten tog vi så den fina båten hem. Mannen kör båten och frun lägger till. Roderverkan är minimal så båten lägger helt till på propellerkraften och ut går man på spring. Det är så uppenbart att de har gjort detta tusentals gånger förut.
Nu har Marie just fått telefonsamtal från onsdagsgänget på GP. Alla talade i munnen på varandra och Marie strålade med hela huvudet.

Segelbåt modell större, mycket större. Gatubild i Ibiza. Perfekt stenläggning.

Tisdag den 2 oktober. Ibiza stad. Seglad distans 9 nm. Totalt 402 nm.
På stekarbryggan i ett soligt Ibiza. Vi kryssade ner mot Ibiza stad i en härlig bris. Det var helt underbar segling och allt eftersom solen steg blev det varmare. Efter två timmar gick vi innanför pirarna till Ibiza. Priserna på hamnplats här är vansinniga. Den finaste marinan har några extraplatser för 36 euro per natt, där ligger vi nu. De andra två marinorna som ligger några meter närmare centrum tar 75 resp 78 euro per natt. Detta är lågsäsong!!. Hur tusan kan man motivera en sån prisskillnad?
Här har vi hamnat som underdogs på stekarbryggan. Resten av båtarna är 50 fot uppåt, de flesta daycruisers. På bryggan utanför ligger båtarna på 200 fot +. Affärerna och restaurangerna är chicka, mycket chicka. Det finns en supermercado i hamnen som har allt man behöver i matväg för sjömän, dvs Moet & Chandon, rysk kaviar och ett 20-tal andra produkter till som vi har svårt att se behovet av i synnerhet i relation till priset. Det är folk i en helt annan kategori som handlar här.
Efter båttvätt cyklade vi in till stan och besökte turistinformationen så att vi kunde få ett par kartor och lite råd om var man kan tvätta kläder för här i marinan kostar en maskin på 5 kg, 12 euro. Nu sitter vi på Cafe Sidney med våra datorer. Det nätet gick bäst fram till båten så från och med nu är nätet i alla fall gratis för nu har vi loginkoden.
Dresscoden på bryggan är för män randig skjorta och röda byxor och för kvinnor högklackat och Louis Vuitton väska. Smal ska man vara också, kvinnorna alltså. Av och till dyker riktiga seglare upp som vi bättre kan identifiera oss med.

Båten till Santa Eularia gör sitt första anlop i Cala Llonga. Strandpromenaden i Ibiza stad. Kväll vid stekarbryggan

Måndag den 1 oktober. Cala Llonga på Ibiza. Seglad distans 70 nm. Totalt 395 nm.
Vi drog i totalt mörker (fullmånen lyste en del) och fick ta det försiktigt för att inte gå på en boj. Det var enormt vacket att gå ut ur viken i månljuset. Solen gick först upp över Cabrera en timme senare men då var vi redan på god väg mot Ibiza som vi ville nå innan mörkret föll igen. I dag är det första dagen på denna höst som vi har långbyxor på oss. Efter några timmar fick vi en härlig bris från syd och gjorde god fart västerut. Väl utanför Ibizas kust bestämde vi oss för att nattankra i Cala Llonga och först gå in i Ibiza stad i morgon. Cala Llonga är en vacker vik med fin strand men ack så trist bebyggelse. Hotellet närmast båten påminner mest om ett österrikiskt parkeringshus. Vattnet är kristallklart dock, precis som på Menorca. Det är lite kyligt i dag och jackorna åkte på för första gången.

Soluppgång över Cabrera. Cala Llonga. Hotell i österrikisk parkeringshusstil

Söndag den 30 september. Cabrera. Seglad distans 24 nm. Totalt 325 nm.
Efter att vi fått ordning på allt i Porto Colom kändes det ganska skönt att lämna den staden. Vi kan den nu. Ner mot Cala dÓr motorseglade vi eftersom vinkeln var för snäv för att segla och vi orkade inte kryssa. Efter Cala dÓr sträckte vi för segel i en härlig bris. Några sjömil före Cabrera vred vinden som lovat 180 grader och det blev läns in i viken. Ett stort regnmoln drog allt närmare och vi hoppades på att lägga till innan det träffade oss. En engelsman i motorbåt hade tagit vår boj men vi fick hans och det passade oss betydligt bättre för den vi skulle haft låg väl nära land i pålandsvind. Han kom ut till oss i dingen och frågade vänligt om det var ok och det var det ju verkligen. När vi lagt till ordentligt kom regnet utan att vi blev våta.
Eftersom vi ska iväg tidigt i morgon sätter vi inte ens dingen i sjön. Vi såg ju öarna förra veckan. Cabrera är en nationalpark som bara får besökas av de besättningar som ligger på boj här. Ibland kommer också en turistbåt från Palma.

Marie styr i den härliga brisen. Molnen närmar sig bakom ön Horadada.

Om seglingen från Barcelona till Mallorca kan Du läsa här.
Om seglingen vid Mallorca kan Du läsa här.

Om vårens seglingar i Medelhavet kan Du läsa här