Städat och nästan inflyttningsklart. Söndag den 29 Maj.
I torsdags var det 60 dagar kvar till avsegling och det fanns 60 akuta saker kvar som måste fixas dessförinnan. Nu är det uppe i 65. Lyckades bränna elpatronen till varmvattnet så nu är det mer att irritera sig på. Fast nu är det sädat och fint ombord. Det kommer inte att behövas ständiga verktyg så nu kan vi bo ombord och lösa de saker som är kvar efterhand. Förhoppningsvis drar vi till Läsö i helgen. Mer om sommarens förberedelser kan Du läsa här.

Bavarias elpanel - vilket skämt.Onsdag den 18 Maj.
I dag var det dags att sätta in nya batterier. Ut med de gamla stor och in med mindre som är lättare att hantera. 595 Ah + start blev det plats till. Åtta batterier. I samband med detta arbete letade vi elläckage eftersom battmetern alltid visar på ett läckage av 0,5-1,0 A. Autopiloten visade sig vara fel-elad. Man har brutit på minussidan men den passerar ju alla andra instrument så det blir ett konstant läckage eftersom Autoopiloten alltid är igång. På detta sätt ligger det dessutom utanför huvudbrytaren. Sedan kom väl den stora chocken. Elpanelens reläer drar ca 0,3 A för varje grupp som är tänd. Det betyder att själva panelen drar mer ström för att få lov att tända belysningen än vad själva belysningen gör. Med allt släckt drar själva panelen lätt 1 A. Det får bli en extra panel där jag lägger allt som är lågförbrukande så kan väl stora panelen användas till dse instrument som verkligen kräver ett relä.

Underbar tur till Ven. Söndag den 8 Maj.
I går var det sista sjösättningsdagen i hamnen i Helsingborg och därmed full aktivitet. Jag passade på att städa undan lite av all verktyg som legat framme. Nu är det bara eljobbet kvar och sedan är båten i alla fall i så bra skick att vi kan ge oss iväg och lösa resten av listan under vägs.
Firade städningen med att ta mig till Ven för att hämta Marie som övernattat där. Det blåste en hel del rakt emot så jag valde att gå för motor ner till Bäckviken. Där var det i vinden lite svårt att lägga till ensam eftersom djupet inte tillåter att man lägger sig längs kajen. Efter en stund kom det två gentlemen och erbjöd sig att ta förtampen och jag lade häcken i en av pålarna. Väl förtöjd njöt jag en fika vid färjekiosken och tittade på allt folk som skulle med. Träffade också Leif och Lotten som traskat och tittat på fåglar. Efter någon timme mönstrade Marie och Pia på för hemfärd. Vinden hade vridit lite så det hade blivit bleke utanför Bäckviken men efter bara någon sjömil friskade vinden i och gav en slör på 8-10 m/s. Helt underbart. Vi kom faktiskt hem före dem som tagit färjan till Landskrona och sedan bil.

Bäckviken. Pia och jag slörar hemåt, Marie tog bilden

Nu är bågen monterad och (nästan) allt på plats. Måndag den 2 Maj.
I helgen fick jag styr på alla 160m kabel jag dragit från navplats till bågen. Solceller, snurra och antenner är också på plats. Nu saknas bara några lampor och högtalare. Det tar en herrans massa tid att få allt på plats. Elsnurran med tillhörande rör var blytungt och dessuton var kabeln till snurran precis så lång/kort att den måste skarvas i röret. Det blev många kilo Marie skulle hålla medan jag skarvade och sedan enormt tungt att få upp allt på bågen. Man kan ju liksom inte missa för då åker allt i havet.

Ingen av oss kunde hitta Furlexrullen. - Fredag den 22 April.
Jag var säker på att Lasse tog den och Lasse säker på att jag fick den. Borta var den i alla fall. Tills Marie letade - och hittade den på vinden. Lasse hade rätt, jag fel och Marie är en ängel - som vanligt. Lång Fredag av allt letande.

Mastad! - Onsdag den 20 April.
I dag tog jag över båten till mastkranen och så började vi påmastningen. Hann med att polera masten med Autosol och sedan olja in den med paraffinolja. Det var lite kompletteringar på maststegen som skulle göras när vi hade kollat upp vinkeln på vanten så det hela tog lite tid. Först sex timmar senare hade jag lagt till på vår plats igen. Nu ska riggen bara sättas an ordentligt och sedan kan vi testa vårt nya storsegel. Lasse har också satt på nytt UV-skydd i kapellväv på vår HA-genua. Väven håller bättre i mycket sol som vi hoppas att vi ska få.
Nu har masten kompletterats med: Kutterstagsfäste och fall, Trysailskena, Backstag och checkstag; Maststeg, Extra spinnbomslift och slutligen större radarreflektor. Det blev en gräslig masssa nya fall i masten så det börjar bli trångt där inne.

Det hände mycket i helgen - Söndag den 17 April
Det har varit en hektisk båthelg. I torsdags tog jag mig en titt på riggen och dirskuterade de sista bitarna med Lasse. Den är klar om någon dag. I fredags efter jobbet åkte Marie och jag direkt till Göteborg för att hämta lattor och flotten. Det blev lite hektiskt för bägge stängde vid fyra. Först flotten som packats om och sedan Lundh som gjort vårt nya storsegel. Den här gången hade vi takräcke med oss så att det blev lite lättare att på hem lattorna som vi rullat ihop så mycket det gick. Det bleb änd en diameter på nästan två meter.
I går var jag ute i Ingelstorp och hämtade watermakern som jag köpt från Cantare. http://www.cantare.se
I dag blev det en massa arbete ombord. Flotten och riggen släpades ombord. Nya travare till förseglet. Alla winchar plockades ner - utom en där jag fortfarande inte fått loss sista skruven. Den får borras bort. De skall servas och sedan byta plats. Det blir större primärwinchar. Sedan plockades toan isär och hela pumphuset byttes. Slutligen for vi runt och försökte hitta en vettig plats till watermakern.
Att det har blivit så mycket nu beror på att vi har spenderat tio dagar i Brasilien. Fint väder och massor av bad och snorkling i Buzios och därefter några dagar i Rio. Eftersom det inte blev möjlighet att segla passade jag på att hang-glida i stället. Otroligt.
<none>
Solnedgång i Buzios. Sockertoppen i Rio med marinan framför. Jag just när marken försvann.

Nu är Marie och jag båtmekaniker - Måndag den 27 mars.
Nu har vi avslutat vår kurs som båtmekaniker tillsammans med de andra. Vi har verkligen lärt oss en hel del av hur man servar och hittar lätta fel på en motor. Det här borde man ha gjort för en massa år sedan. Nu är det bara att ta tag i vår egen motor.
Diskuterade lite rigg meds Lasse i dag också.

Årets första tur på Sundet - Lördag den 26 Mars.
I dag hämtade vi hem Synapsen - fast i lite stukat skick. Vi började dagen med vår kurs för båtmekaniker. Alla deltagare träffades i gamla skeppshandelns lokaler och där fick vi fingra på allt som har med motorer att göra. Det var lärorikt. Nu har vi ganska bra koll på hur motorn är uppbyggd, vad man kan göra själv och vad man ska ge tusan i. Efter kursen körde vi Christer till Venfärjan och sen bar det av till Råå. Eftersom vi gått igenom båten i går var det bara att starta motorn och kasta loss. Jag tog hand om båten och Marie tog bilen till Helsingborg. Det var lite pirrigt att gå sträckan utan mast och därmed utan skyddsnät om man skulle ha missat något vid servicen. Allt gick bra och det var en ren njutning att vara själv ombord en så härligt solig dag. Utanför Norra Hamnen var det kappsegling. En ganska stor skara C55'or hade trotsat kylan och samlats här. Marie väntade vi bryggen och vi fick snabbt lagt till. Skönt det för så kul är det inte att jobba utan vantar när det bara är någon grad över nollan.
Nu ska vi bara se till att få på masten och sedan Synapsen i brukbart skick. Satt och tänkte lite över det jag skrev i går och kan bara konstatera att vi måste fixa något ombord varje dag inför avsegling om vi ska beta av hela listan.

På väg ut frå SydMarin på Råå. Kappsegling i Sundet

Sommaren är här!!! - Synapsen är sjösatt. Fredag den 25 Mars.
SydMarin har förhoppningsvis gjort sitt med Synapsen. I dag sjösattes hon och skall nu till Helsingborg för att klargöras. Man har satt i två extra ventiler och Doradebox på alla tre. Flotten har hamnat på luckgaraget. Bypass till septiktanken. Extra vattenintag på bb för sjövatten till pentryt och intag till watermaker. Sedan har det kommit galler framför bogpropp och en kort skädda framför rodret för att skydda lagret. Sedan lte småsaker. Nu ska Mange ta över och ordna inredningen medan Anders och jag tar hand om det rostfria och till sist kommer Håkan in i bilden och hjälper mig med det elektriska. Det finns över 90 punkter kvar på åtgärdslistan och de viktigaste måste i alla fall bli klara inför sommarens segling som förhoppningsvis tar ut Synapsen från Sverige för en längre tid.

Kapellen lagade och tvättade - Onsdag den 2 Mars.
I dag fick jag tillbaka sprayhooden, sittbrunnskapellet och biminin. Allt lagat, tvättat och impregnerat. Nu får vi hoppas det håller tätt när vi kommer ut på haven. Började ordna upp bland alla saker i källaren också.

Bottenmålad - snart vår - Tisdag den 1 Mars.
I dag var jag ute på Syd Marin. Synapsen är bottenmålad och polerad. Bogproppen fick bytas för den hade spruckit på två ställen. Det satt en massa skottska snäckor i den som var väldigt hårda.
Nu är det dags att borra upp till två extra ventiler, en i förpiken och en i salongen ovanför pentryt. Sedan ska det bli lite andra ändringar invändigt också

Vi har fått ett nytt storsegel från Lundh men har inte lyckats få hem lattorna är. Jag ska snart upp till Göteborg och hämta flotten som ligger till ompackning så då får jag ta med mig takräcke.

Det börjar dra ihop sig

Om förra årets sommarsegling kan Du läsa här.