30 dagar kvar till avsegling. Söndag den 26 Juni.
Nu är det precis en månad kvar tills vi ger oss iväg. Av de 60 saker som fanns kvar på vår att-göra lista för en månad sedan har vi betat av 30 och kvar är 41. Så är det. Ett steg fram och ett halvt tillbaka. Bland de saker som har blivit helt klara den här månaden är det viktigaste väl att all el är klar och att säkerhetsutrustningen är på plats och kontrollerad. Gasslangar utbytta, brandsläckare genomgångna osv. Också riggen är klar med back och checkstag. Vi har fått ett nytt storsegel från Lundh som vi ännu inte har fått upp och och vi väntar fortfarande på ett trysail. Annars klarar vi oss nästan utan de sista sakerna. Behöver dock vissa rostfria saker för att vi ska kunna komma vidare. Förhoppningsvis nästa vecka.
Nu har vi börjat slutstäda i båten och så skall allt bäras in och på plats och förhoppningsvis också få en fungerande plats. Det blir mer rapporter vad det lider och också lite bilder.

Alla slangar dragna till watermakern. Söndag den 19 Juni.
Bestämde mig för att sätta ytterligare en trevägskran så att inte saltvattenspumpen i pentryt drar igång när watermakern är på för jag är rädd att det då ska bli baksug. Sedan får det bli en kran så att jag kan fylla den bakre tanken från den främre.
Fick upp inbrottskydden i fönstren också så nu kan de vara öppna när vi är iland.
Upptäckte att GPS signalen till VHF'n har lagt av så det blir lite mer på listan igen. Det ska bli spännande att se hur mycket vi måste fixa efter det att vi kommit iväg.
Ny stor har kommit från Lundh men jag har faktiskt inte haft tid att sätta upp den än.

Självförsörjande. Måndag den 13 Juni.
I dag var Håkan tillbaka i båten och hjälpte mig med antennkopplingarna till AIS och VHF. Nu funkar hela den elektriska biten. Vi ska försöka bli av med lite krypström också men det får vi ta en annan dag. Regulatorn till vindsnurran kom också upp så nu är vi helt självförsörjande på el.

Nu går det framåt i rask takt. Söndag den 12 Juni.
I onsdags kom Håkan och hjälpte mig med det elektriska och i dag gjorde jag det sista av den biten. Saknar en regulator i stället för den Marlec som brann upp. Har satt solcellerna på var sin MaxPower så behöver de inte köra fullt och så har man en i reserv om nån skulle gå sönder.
Fick också fast de aktre wincharnaoch lite andra småsaker.

Det blev bättre under dagen. 6 Juni igen.
I dag var det strålande sol och hård vind så det var passande att fixa trädgård i stället för båt. Dock mojnade det lite på eftermiddagen så jag fick fixat ett krånglande ankarspel och monterat upp life-tagen. Med Maries hjälp fick jag också dragit åt bultarna till pulpit. Muttrarna är ingjutna med plast hela vägen runt utan att fästa muttern. Det betyder att jag fick borra upp ett hål i blasten och sedan banka in en skruvmejsel för att hålla muttern. Den främre har jag absolut ingen aning om hur man kommer åt så den får vara. En klar säkerhetsrisk Bavaria har fixat till med att ha ett pulpit som man inte kan fästa ordentligt. Vi lägger till en ytterligare förstärkning där.

Det blev Köpenhamn i stället. Måndag den 6 Juni. Nationaldagen.
Med vinden emot i 10-12 sekundmeter kändes inte Läsö så lockande i onsdags. Vi väntade till torsdagen och drog till Köpenhamn i stället. Det viktigaste var att vi kom iväg för att testa igenom alla system och det gjorde vi. Nu börjar jag svettas lite inför alla förberedelser.
Vindsnurran fungerade perfekt hela vägen ner och laddade rejält. Dags att koppla in solcellerna på egen regulator. Vad som sedan hände har jag ingen aning om men det resulterade i att vindgeneratorns regulator la av helt och inte gick att starta upp igen. Nu har vi en flock ganska allvarliga fel. Ankarspel, Elpatron till varmvatten, solceller och vindsnurra utan funktion. Här får det bli experthjälp i veckan . Efter Lasse spände rullmekanismen i masten går den betydligt trögare och har ett förfärligt knirk i sig. Det blir till att plocka ner seglet och lätta lite på rullstången igen och hoppas på ett det hjälper.
Vi hann dock med att dra åt alla mantågsfästen och dra kabel till watermaker. Resten av tiden var för varmt att vara inne i båten.
I Köpenhamn lade vi till i vårt smultronställe, Norra Frihamnen. Det är fortfarande gratis att ligga, inne i Köpenhamn ett stenkast från Langelinie. Det är en modern hamn men utan hamnvakt så man får ta lediga platser eller ligga på nocken. Utan medlemskort finns det ingen tillgång till el, inga toiletter eller dusch och om man behöver toalett får man gå bort till affärerna ute på Langelinie där det är otroligt rent och snyggt, till för alla kryssningsgäster. Vi har allt ombord så vi klarar oss ganska länge utan yttre faciliteter. För oss är det otroligt att inte fler svenskar har hittat till denna pärla de senaste åren.
Fredagen shoppade vi loss i stan och sedan njöt vi kvällssolen i båten.

Nordre Frihamn, Den nya havsfrun i Nordre Frihamn, Två av fem kryssningsfartyg som låg i hanmen på söndagen.

Lördag seglade vi till Dragör. Det var kryss och passade oss fint för vi hade ännu inte fått satt riggen så hårt som vi ville. Jag vill ha bort allt slack i lä för att sedan sätta toppdiagonalen rätt. Mot slutet av turen mojnade det helt och vi gick för motor in till Dragör. Där mötte oss en fiskebåt som såg utt som ett flyktingfartyg. Fullt med bronsstatyer av Somalier. En eneromt gripande utställning som pågick i hamnen. Jag beslutade mig för att tipsa Hbg hamn och Dunkers Kulturhus. Flera stayer vänade sedan på olika ställen i Dragör.

Utställning i Dragörs hamn, ett flyktingfartyg med bronsstatyer. Anneli, Caroline och Marie på Kastrup.
Vi fick plats i hamnen utanpå en holländare och en mycket trevlig svensk från Lomma. I Dragör njöt vi sedan bara kvällsol och en enormt vacker solnedgång.
Söndag morgon skulle Caroline och hennes väninna flyga till Rhodos så vi tog en taxi till Kastrup för att överraska dom. De blev verkligen förvånade över att se oss sitta där när de kom rullande med sina väskor från tåget. Efter att ha vinkat av dom promenerade vi de sju kilometrarna tillbaka till Dragör för att sedan äta välförtjänt frukost. Därefter gick turen till Flakfortet där jag inte har varit på 32 år och Marie aldrig varit tidigare trots närheten. Man är väl lite hemmablind ibland. Det blev god mat, lite jazz på kajkanten och sedan tod vi de sista sjömilen tillbaka till Helsingborg i en härlig ostlig bris på 7-8 m/s. Väl hemma summerade vi allt som måste göras de närmaste 50 dagarna.

Avslappnat på Flakfortet

Städat och nästan inflyttningsklart. Söndag den 29 Maj.
I torsdags var det 60 dagar kvar till avsegling och det fanns 60 akuta saker kvar som måste fixas dessförinnan. Nu är det uppe i 65. Lyckades bränna elpatronen till varmvattnet så nu är det mer att irritera sig på. Fast nu är det sädat och fint ombord. Det kommer inte att behövas ständiga verktyg så nu kan vi bo ombord och lösa de saker som är kvar efterhand. Förhoppningsvis drar vi till Läsö i helgen. Mer om vårens förberedelser kan Du läsa här.