Eftersäsongen 2011/Försäsongen 2012

Måndag den 29 mars.
Här slutar denna sida för nu är det dags att segla igen. Allt om vårens segling hittar Du här.

Lördag den 17 mars.
Nu har jag installerat den nya båtdatorn och detta är en koll på att alla program fungerar. Detta borde vara det sista att åtgärda innan jag är klar för avfärd (förutom att jobba en vecka till :)

Tisdag den 13 mars - Snart är packningen klar.
Besökte Lasse Lind i dag. Han har sytt om påsen till mitt trysail så att det ska sitta perfekt på masten. Det blev superbra. Han hade ett bra mastbeslag också som jag inte fick med mig i somras. Senare kom Anders med ett nytt rostfritt beslag till autopiloten så att den ska sitta helt stabilt. Vill inte ha några rörelser i hög sjö för då kommer beslaget förr eller senare att vrida sig igen.
Så har jag fixat med försäkring, medikamenter och lite annat som ska vara klart innan jag åker nästa vecka.

Måndag den 27 februari. Min födelsedag.
Som om världen visste att det var min födelsedag i dag haglade det in grejer. Mastreflex från sjöräddningen, och slipade snorkelglas från SeaPro till både Marie och mig. Sen skrev Bengt från Duomarin att de fått hem kättingkroken igen. Eftersom de inte haft några hemma fick jag köpa för mässpriset - minst sagt förmånligt. Grymt bra saker har dom på http://www.duomarin.se/
Nu är det ännu mer saker som ska släpas till Portugal.

Detta är den planerade turen med Alexandra, Ingegerd och Pehr i påsk

Söndag den 26 februari. Fyra veckor kvar och grymt mycket saker som ska med.
Nu är det bara fyra veckor kvar tills det blir båt igen. När vi kom tillbaka i oktober tyckte vi att vi hade all tid i världen. Allt som skulle fixas och handlas kunde vänta. Plötsligt vid båtmässan för några veckor sedan kom jag på att det börjar bli hög tid att fixa till allt. I synnerhet sånt som måste beställas. Vi hade ju en ganska gedigen lista efter att ha varit ute några månader och man upptäcker snabbt att det mesta är betydligt billigare i Sverige.
Nu har vi fyllt upp fyra hyllor i skåpet med sånt som ska med - från ett större solskydd till småprylar. Ingegerd och Pehr kommer ner i början på April och få ta med en del och sedan kommer Andreas och Martin ner till Gibraltaroch får ta med resten om behovet finns.
Huset är åter utlånat och vi har fått båtplats både till sommaren och nästa vinter. Till sommaren blir det Barcelona och till vintern Rom så nu är dom stora frågorna lösta. Ändå är det en massa jag hade tänkt fixa i vintersoffan som aldrig blev av. Småsaker som skulle fixas och som jag får göra ombord i stället. Det är bara att inse. Man har mer tid ombord på båten - till i stort sett allt.
Fyra veckor kvar och sen kommer denna sida att uppdateras i stort sett dagligen igen. Vi hörs.

Söndag den 6 februari. Båtmässa i Göteborg.
Här kommer texten - bättre sent än aldrig.
Åkte för första gången utan Marie till båtmässan. Lite tråkigare än vanligt men hon skulle sjunga. Det var ovanligt lite båtar i år och inte riktigt något jag lät mig inspireras av. Eller jo, ny typ av öglor på rufftaket för att enklare spänna fast bråte man vill ha där uppe.
Hos Duomarin såg jag en fantastisk kättingkrok och en ankarsvirvel. Just som jag traskade upp kom Bengt, skeppare på Vagabond som också skulle till JRSK's årsmöte lite senare. Vi var bägge intresserade i dessa två delar men Duomarin hade bara en av var i 8mm. Jag köpte svirveln. Ska köpa kroken via nätet för det var några av de bästa produkter jag sett på ett tag.
Därefter blev det SeaSea där jag köpte en nödsändare för AIS att bära på sig när man sitter ensam i sittbrunnen. Verkade vara envettig pryl. Sedan ett besök på SeaPro och kollade snorkelglas med slipade linser. Måste beställa. Det var väl i stort sett allt. Hann med att titta på en massa annat också men kan bara konstatera att Synapsen är ganska välutrustad.
Efter lunch var det dags att åka ut till restaurang Pannhuset för årsmöte i JRSK. Där pratade jag länge med Bo och Amanda på Donessa. De ligger i La Linea vid Gibraltar och som har otroligt bra priser före högsäsongen. Jag bestämde mig direkt för att segla dit om två månader.
Därfter ett spännade föredrag av Göran och Anette på Bakbrus som berättade om första året på sin långsegling, dva Göteborg till Marquesas.
Efter föredraget satt jag mig i bilen och körde hem då det trots allt tar några timmar. Det är otroligt så inspirerad man blir av att träffa människor med samma intresse. Här är det ingen som tycker det är konstigt att befinna sig ensam på ett hav. Underbart.

Tisdag den 1 November. Inspirationsdag med Medelhavsseglarna i Lomma
.I lördags träffades Kryssarklubbens medelhavsseglare för en inspirationsdag. Efter några föredrag satte vi oss och pratade med varandra. Några finns redan i Medelhavet, andra som vi är på väg ner och några planerar fortfarande. Det var kul att prata med så många med samma intresse. Bäst tyckte vi var Tord på s/y Ayla som hade ett härligt föredrag om sin segling ner och runt i Medelhavet. Efteråt hann vi prata lite om hamnar med honom. Kryssarklubben bjöd också på en fantastisk måltid. Tack
Det blev mycket prat om nästa års segling på vägen hem.

Onsdag den 19 Oktober.
Nu har jag åkt runt och pratat med alla som hjälpte oss innan vi reste.
Mange som gjorde alla snickerierna. Vi är så enormt tacksamma för trappan, stuven i förpiken. Och, alla andra detaljer.
Anders som hjälpte oss med allt rostfria. Så mycket och så mycket arbete.
Niklas på Sydmarin som fixade båten innan vi drog. Jag frågade också vad det var för bottenfärg för båten var ju helt ren när vi tog upp den.
Jennie och Dan på Hjertmans som hjälpte oss med att få fram alla prylar vi behövde.
Lasse och Philip på Lind segel som gjorde riggarbetet och sydde storm- och ankarsegel.Nu ska vi ändra lite på segelsäcken till vårt trysail så att det kan sitta i påsen vid mastfästet.

Tck alla för att Ni hjälpte till att göra vår segel både säker och njubar.

Ska jag vara elak också. Raymarin som leverererat en LifeTag som aldrig fungerat. Har varit inne hela tiden sedan vi fick den men först när garantin gick ut sa man att det var fel på hela enheten och att den måste bytas ut - till fullpris så klart. Köper jag en ny blir det i alla fall inte i Sverige.

Om vår segling från Helsingborg till A Coruña kan Du läsa här.

Om vår segling från A Coruña till Lagos kan Du läsa här.