Om vår fortsatta segling kan Du läsa här.

En karta över sommarens segling hittar Du här.

Måndagen denn 28 Juni - Vi ligger still på Grinda

I dag mönstrade Alexandra på. I går när vi var på väg in i Resarösundet ringde Alexandra och annonserade sin ankomst. Tåg till Stockholm, Cinderella till Södra hamnen här på ön och så dingen till båten. medan Alexandra reste satt vi och gjorde - inget. Eller rättare sagt vi läste och hjälpte vissa nybörjare att förtöja. En hade inga fendrar och nollkoll på förlinor, några bara nollkoll. Bäst var de grabbar som tråcklade in en Fairline 56. Dagens enda proffsiga. Nu har vi ätit och Alexandra har tagit över disken. Snart färdig med Europa Blues
Hamnavgift 160 kr ex el.

Alexandra hämtades vid södra bryggan med dingen.

Söndagen den 27 Juni - Grinda
Seglad distans 25M Totalt 521M

I dag blev vi bjudna på sill och potatis hos Lisbeth och Tobbe i Resarösundet. Efter vi lämnat Wasahamnen fick vi halvvind ute på fjärden 4-7 m/s så vi gjorde god fart ut mot Vaxholm. Där dog vinden ut mellan öarna och vi fortsatte nordväst för motor. Rakt in i Resarösundet ligget det underbara huset med hur många uteplatser som helst. Det är bara att välja efter sol och vind. Lisbeth och Tobbe mötte upp på bryggan med skumpa och fyra glas och efter en inspektion på Synapsen blev det lunch i land. Massor med sill och potatis. När maten satt sig tittade vi på huset och den imponerande Rivaverkstaden och så blev det provtur på fjärden i den blänkande Supertritonen "Marie". En av Sveriges vackraste båtar som renoverats från vrak till pärla. Tobbe som kunde allt om Rivor kunde också berätta att kusin Bengts båt som vår Marie åkte till Vaxholm i sin ungdom var en Superamericano. Marie som inte tycker att fart är särskilt kul kunde dock inte låta bli att le med hela huvudet när vi for fram med "Marie" i 50 knop på det blanka vattnet.
Mot kvällningen drog vi vidare österut och har nu landat på Grinda där vi blev väl mottagna av besättningen på Bavarian "Pergita". Det blev en lång promenad på land innan vi åt kvällsmat i solnedgången.
Underbar dag

Jag läser Europa Blues av Arne Dahl. Vaxholms fästning. Lisbeth och Tobbe bjuder på lunch

Marie och Synapsen. Tobbe och pärlan. I 50 på fjärden.

Midsommardagen den 26 Juni - Stockholm.
Seglad distans 31M - Totalt 496M

Nu har vi farit lite fram och tillbaka. I torsdags lämnade vi av Caroline och passade på att se lite av stan också. Travade runt i Gamla stan och tittade på den nyrenoverade Storkyrkan. Innan dess beökte vi båtmuseet i Wasahamnen. Det fanns en hel del äldre båtar - den kungliga slupen var dock ute någonstans just nu. Typ bröllop. På ovanvåningen var det fritidsbåtar och där stod hela min barndom. A22, folkbåt, snipor,Vega. Mycket nostalgi.
Efter att Caroline åkt hem provianterade vi på NK's matavdelning och sedan blev det lite matlagning och så i säng.
På midsommarafton seglade vi tillbaka till Saltsjöbaden för att möta upp Lena och Alf. Vi trodde det skulle bli lagom mycket hålligång där men det visade sig att Saltsjöbaden är ännu mer dött än Långedrag trots att det är vacker här ute. Åtta bemannade båtar låg kvar i hamnen. Till och med baren i hamnen var stängd. Det var bröllop på hotellet men därifrån hördes bara basen. Vi själva hade det dock mycket trevligt. Vi åt sill och potatis men innan vi kom till jordgubbarna tog vi oss en segeltur upp mot Baggensstäket. Det blev en lugn läns dit upp. Just som vi skulle in kom en vattenskoter i full fart genom sundet och vi hörde en polisbåt efter. Trodde att de bestämt sig för att fånga upp skotern. Så var inte fallet. Så snart de var ute ur sundet ökade de till minst dubbla farten av vad skotern klarade av och drog söderut. Killen på skotern såg riktigs skärrad ut. Han hade gjort allt för att flytta sig men den turen genom sundet måste ha gått rekordfort. När vi väl gick genom sundet var det fridfullt igen. Med långsam fart hälsade vi på midsommarfirarna som satt i grupper och åt och drack. Så snart vi passerat sundet vände vi och drog tillbaka igen. Nu var det motvind och vi gick för motor tillbaka till Saltsjöbaden där vår plats fanns kvar och det blev dags för jorgubbarna. Sedan satt vi mest och slappade och pratade lite. En mycket lungn midsommar.
I dag var det kyligt och mulet och lite blåst i luften. Då det kändes lite trist att bara ligga kvar där ute tog vi motorn till Stockholm. På väg in kom åskan och regnet. Många blixtar och sedan bara vräkte det ner. Det blev lite sightseeing med båten i alla fall. Vi tog oss ända in till slottet och Grand Hotel igen. En timme efter vi lagt till i Wasahamnen kom solen igen och sken på sitt bästa humör. Vi gick in till stan och bara njöt. Efter en fika i Gamla Stan tog Lena och Alf tåget till Saltsjöbaden där bilen väntade. Vi hade tänkt dra oss norrut till Vaxhom. Väl i båten drog dock åskmolnen ihop sig igen och det regnade i stort sett överallt omkring oss så vi beslutade att stanna över natten och gå söndag i stället.

Vi hoppas att alla som läser har haft en underbar midsommar och att Du, Ulla har haft en bra födelsedag..

Saltsjöbaden - I bakgrunden Synapsen i midsommarskrud. Alf och Lena på fjärden. Kväll i sittbrunnen.

Onsdagen den 23 Juni - Wasahamnen i Stockholm
50.19,6N 18.05,8E Seglad distans 23M - Totalt 465M

I dag skulle vi hämta kättingen som vi beställde i vintras från Ceder Marin. Tänkte spara frakten. Fado ringde vid nio och vi bestämde oss för att mötas i Saltsjö-Duvnäs Marina. Alltså lite högre aktivitet än vanligt. När vi kommit till Baggensstäket ringde han och berättade att han var på ingång om en halvtimme. Det är inte just i detta smala sund man ökar farten. Lite fortare gick det i Duvnäsfjärden och precis när vi var framme ringde han igen och undrade var vi var. Då stod han på norra sidan av fjärden så det var bara att styra dit och lägga till vid en ledig boj. Fado var där med sina två barn. Trots att han har ledigt i dag drog han ner till Duvnäs bara för att lämna oss kättingen. Otroligt snällt. För att inte orsaka galvanisk ström med den nuvarande kättingen slängde vi ner den genom förluckan under kojen. Jag byter lite senare i sommar och använder sedan den galvade som reserv. Uffe som är delägare i varvet och nu är på väg jorden runt tog hem en trave kättingar till ett bra pris för Oceansegelklubben. Om Du som läser detta behöver en 60m rostfri kätting så hör av Dig. De hade fått hem en för mycket.
Just som vi lastat färdigt och lade ut igen kom en motorbåtsägare och ville ha tillbaka sin boj. Vi ber om ursäkt och tackar samtidigt för lånet. Efter hårt arbete gick vi norrut mot innerstan. Efter att vi rundat Kungshamn i Nacka satte vi genuan i den numera obligatoriska platta länsen och gled in mot stan. I stället för att gå direkt in till Wasahamnen lekte vi turister och gich förbi skeppholmen ända in till slottet och Grand hotel. Sen går det liksom inte att komma längre in. Det kändes lite overkligt att ta sig ända in med egen båt.
Efter turistandet gick vi till Wasahamnen som ligger mellan akvariet och Wasamuseet till en ljudkuliss från Gröna Lund. Fin och välordnad hamn. Vi lade oss längst in och så får vi väl se hur vi kommer ut igen. Efter tilläggning tog vi oss en promenad på Djurgården. Det är otroligt varmt i dag så efter promenaden satte vi upp biminin och njöt den ljumma luften.
På kvällen tog vi Djurgårdsfärjan in till Gamla Stan där vi åt en god pizza på Carolines sista kväll ombord. Själv åt jag så mycket att jag had magknip resten av kvällen. Efter maten gick vi genom Gamla Stan till slottet och sedan tillbaka över Djurgårdsbron. En helt fantastisk kväll. Den första riktigt varma denna sommar. Hoppas att det blir många fler av dem.
Hamnpris 250kr. El 50 kr. Mycket välordnad hamn.

Baggensstäket. Tvärs slottet. Marie och Caroline på väg mot Nationalmuseum

Tisdagen den 22 Juni - KSSS brygga i Saltsjöbaden
59.16,6N 18.19,9E Seglad distans 35M - Totalt 442M

Det såg inte så lovande ut när vi vaknade i Nynäshamn. Lätt vind från nord och mulet och kallt. När den förhärskande vinden så dök upp kom den med sol från söder så det blev en helt underbar dag. Vi hade satt målet till Dalarö men när vi väl var där var det så skönt att segla att vi fortsatte mot Tyresö fast när vi skulle dit upptäckte vi att hamnen ligger i en annan vik än där vi var så det blev nytt beslut igen. Denna gång till KSSS brygga i Saltsjöbaden. Strax vi kom in i Hotellviken kom en flicka ut på bryggan och anvisade oss plats, visserligen för liten men då flyttade de en motorbåt så att vi kunde komma in. Vilken bra service. Alla ankommande båtar fick absolut bästa hjälp. Se och lär ni i Kalmar. Efter tilläggning blev det jordgubbar och jordgubbsskumpa i sittbrunnen och så en lite promenad på land. Mycket vackert här ute.
Hamnpris 200kr el 50 kr. Värt varenda öre här.

På väg norrut i Mysingen, Dalarö Skans - här kan man ligga gratis. Vackert i skärgården.

Måndagen den 21 Juni - Nynäshamn
58.54,0N 17.57,4E Seglad distans 24M - Totalt 407M

När jag slog upp ögonen vid halv nio tänkte jag att nu har Lena och Mats jobbat ett tag. Det kändes verkligen skönt att vara ledig. Åt frukost i lugn och ro. Vid elvatiden lade vi ut från Trosa. Efter Langöfjärden var det halvvind och i den friska vinden gick vi över sju knop Vid sidan om gick den finska båten Vela som på något sätt missuppfattat sitt namn och gick för motor. När vi seglat om satt de också segel och sedan gick vi jämsides. I leden norr om Öja gick vi för motor rakt mot vinden som nu vridit till öst och sedan blev det en härlig halvvind upp mot Nynäshamn. Otroligt kallt mot vinden men skönt i lä när solen ligger på. Här har vi satt upp sittbrunnstältet för att skydda i lovart.
Efter fikat gick vi en lång tur ut till Trehörningen. Här ligger alla fina hus. Själva Nynäshamn centrum känns inte särskilt välkomnande. Typisk svensk 60-talsstad. Vid Trehörningen ville jag se en jättegryta men blev bedrövad när jag så att den används som soptunna och botten inte är urstädad på flera år. Trist.
Efter promenaden gjorde Marie underbar mat och nu sitter vi bara och njuter.
Hamnen här är mycket välskött och fin. 200kr ex el.

Härlig segling. I hamn i Nynäshamn. "Caroline är bäst i skogen"

Söndagen den 20 Juni - Vi ligger still i Trosa

Vi behövde en paus efter gårdagen. Vaknade sent och tog en promenad i Trosa. Jag är lika imponerad varje gång jag kommer hur trevligt det är här. Trosa och Vadstena är gemytliga städer.
På eftermiddagen lånade vi Lena och Mats' bil och åkte till Södertälje för att hämta Caroline som nu mönstrar ombord. Efter upphämtning handlade vi för att senare bjuda Lena och Mats på middag hemma hos oss. Det blev en trevlig kväll ombord med massor av snack och gamla minnen.

Hemma hos Mats och Lena, Marie intesivstuderar bröllopet, Ombord på middag

Lördagen den 19 Juni - Trosa
Seglad distans 42M - Totalt 383M

Vi steg upp ganska tidigt för att komma iväg mot Trosa där vi skulle träffa Lena och Mats. Vid åtta lade vi till vid sjömacken och fick både diesel och vatten. Fantastisk bra service solm ProNavia har här. När deras hamn blir färdig kommer det att bli bra här. Efter tankning bar det av nordost i skärgården. Lite motor i början och sedan blev det segling i det strålande vädret. Upp mot den ost-västgående rännan går man över ett stort oprickat flackt område med allt från 1,4 till 15 m djup. Här var det otroligt irriterande att inte plottern kan hitta en fix. Vi fick gå på koordinaterna till styrplottern som saknar kort. Mäkta irriterande. Fattar inte varför vi hinte får in en fix. Plottern och antennen går igång båda två.
Jag ringde hamnfogden i Trosa för att höra om det var djupt nog i rännan in mot stan i år. Sjökortet garanterar bara 1,8 med ska vara 2,8 i rännan. Ingen svarade men någon timme senare ringde han tillbaka. Vilken service. Jo det gick bra att komma in men det var lite varierat djup i hamnen
Vid tretiden lade vi till i Trosa i det strålande vädret. Vi öppnade med att gå på grund men det är gyttja så ingen skada skedd. Lade till lite längre ut i stället. Efter tilläggning dök Mats upp och vi följde med honom så att Marie kunde se bröllop och vi grabbar kunde sitta i en trädgård och snacka.
På kvällen hade vi lyckats bjuda in oss själva till Lena och Björn som bjöd på god grillat mat med fantastiska viner därtill. Efter maten drog vi ner till båten för en liten whiskey. Björn som har svårt att gå efter en större operation i nacken lyckades mot alla odds ta sig upp i båten. Det blev en trevlig kväll som renderade lite huvudvärk till söndag morgon

Fredagen den 18 Juni - Arkösund.
Seglad distans 56M -Totalt 341M
På morgonen bar det av norrut inomskärs. Det blir mest navigering och följa pinnar i synnerhet som vår plotter inte kan hitta ett fix. Man får inte så många minuter över till annat. Som vanligt vad det platt läns fast det blev till många gippar när farleden svängde hit och dit. Plötsligt började det svartna till på himlen och både vi och en holländare bakom tog ner seglen. Några minuter senare kom blixtarna och sedan drog vi rakt igenom ett åskkula. Man känner sig alltid en smula lite då.
Framåt kvällen kom vi till Arkösund som vi haded satt som mål. Här är en hamn med allt - trodde vi. Båtsällskapets hamn hade varken el, dusch eller vatten för åskan hade slagit ut allt och i ProNavias hamnar bygger man så svetten lackar - inget verkar funka någonstans och allt är en byggröra. Inne vid båtsällskapets brygga ska man ligga på boj men där var en holländare med en Etap46 som låg långsides. Vi lade oss utanpå och han blev nästan hysterisk och lade ut tio fendrar till förutom de fem som var där innan. Jag frågade lite försynt om vi inte kunde ligga på bojarna i stället men hade hade ingen bojkrok. Han kanske inte hade tamp heller?? Seddan såg de måttligt roade ut när vi gick över deras alldeles nya båt. Det är inte alltid lätt att vara båtägare.
Efter en promenad längs vattnet fick vi en helt underbar solnedgång.
Hamnpriset lycxkades vi pruta ner till 100 kr eftersom alla faciliteter saknades.

solnedgång i Arkösund

Tordsdagen den 17 Juni - Idö Lotsham. Första sommardagen
57.42.3N 16.46.2E Seglad distans 70M - Totalt 285M

I dag var den första riktiga sommardagen. Vi vaknade utan att rusa upp och sätta på värmaren. Tog det mycket lugnt i solen innan vi lade ut vid halvtiotiden. Kurs norrut. Till en början var den sydliga vinden i nte mycket att hurra för men vid elva började det blåsa och sedan låg vinden på konstant 7 m/s. Upp med spinnaker på plattlänsen. Det märktes att det var första gången på säsongen. Vi var lite rostiga. Senare på dagen blev det så varmt att vi provade ut den nya biminin också.Den fungerar alldeles utmärkt men det blev faktiskt lite kyligt i skuggan så den åkte ner igen. När vi passerat Blå Jungfrun slutade det blåsa och motorn fick göra tjänst in i skärgården. Vi tog leden inomskärs. Enormt vackert när solen började stå lite lägre. Här i Idö fick vi en bra plats med uppenbart gratis internet.
Efter middagen tog vi en promenad och besökte lotsstationen: kul att se hur det ser ut.
Hamnavgiften är 140 kr.

Leksaksbåt utanför Borgholms slottruin. Lite finputs på sjön. Idö Lotshamn

Onsdagen den 16 Juni – Kalmar
Seglad distans 52M – Totalt 215 M

Härlig segling. Det började med 1 m/s emot när vi gick från Utklippan vid åttatiden. När vi kom in i Kalmarsund kom vinden in från aktern och hela vägen upp hade vi 10-12 m/s platt läns. Det blev tävling om vem som kunde styra snabbast i sjöarna. Marie hade 9,26 och jag 9,29. Marie tyckte inte att det var någon skillnad att tala om fast jag säger bara – slalom, där skiljer det inte heller så mycket.
Vid fyra hade vi lagt till i Kalmar och drog direkt upp till turistbyrån för att betala och duscha. Personalen på turistbyrån borde ha något pris – för sämst service i Sverige. Har aldrig sett så många prata så mycket med varandra utan att ens uppfatta att det var kunder i lokalen. Bra klarat.
Efter en välbehövlig dusch kollade vi in stan. Den är otroligt trevlig och vacker. Senare köpte vi Expressen så att vi kunde skratta lite innan det var dags att gå in och skriva dessa rader.
Hamnavgift 170 kr. Elen kostar extra men klarar vi oss utan. WLAN 20 kr.

Tisdagen den 15 Juni – Utklippan
Seglad distans 76 M – totalt 163M

Återigen en dag med platt läns. Lätt vind rund Sandhammaren och sedan tilltog det långsamt. Trots läns och sol var det svinkallt. Vid sidan om oss var det några som gick för motor vilket är svårt att förstå när det inte kunde bli bättre seglingsväder.
På Utklippan lade vi oss vid sidan av en HR 39 vars ägare hade uppfunnit något ”genialt”. Han hade inhandlat lite plastgräs på vilken han skulle ha sin hund till att göra sina behov och sedan kunde han bara skölja mattan i havet. Enda problemet var att den kloka hunden vägrade utföra sina behov på just den mattan. Lycka till i fortsättningen säger vi.
Utklippan i övrigt var faktiskt en besvikelse. Jag har alltid tyck att det var så fint där men nu var hela Nordön översållad av vad som såg ut som skit från Kanadagäss. Kanske har de börjat stanna till där. Gräsligt mycket skit var det i alla fall. Lite synd. Hamnavgift 100 kr om man är med i kryssarklubben. Samma trevliga hamnvakt som när vi var där 2005.

Måndagen den 14 Juni – Kåseberga
Seglad distans 58 M – Totalt 87M

När Gran-Segel öppnade vid nio stod jag i dörren. De hade inte möjlighet att sy om seglet men hjälpte mig med material samt råd om hur man skall göra för att reparera ett segel. Efter några timmar var vi klara med en mycket bra reparation. Jag har trott att vi hade vita segel och det var väl också den färgen från början men nu när man såg lappningen så inser man att seglet inte är vitt längre. Vi gjorde alltså det man skulle i Limhamn. Limma segel i hamnen.

Strax efter middag bar det av mot Falsterbokanalen där vi släpptes igenom vid två. Efter kanalen var det platt läns i ytterligare sju timmar. Då det blåste över 10 fick det bli storsegel och genua.
Vid niotiden lade vi till i Kåseberga precis nedanför Ales Stenar. Vi fick plats utanpå en Engelsk 45-fotare med ett äldre par som seglat i Sverige sedan April. Nu var de på väg hem för nu var de trötta på kylan. Sverige har inte visat sig från bästa sidan den här våren.

Söndagen den 13 Juni – Limhamn
Seglad distans 29 M – Totalt 29 M

Skörat segel - Vilken början

Egentligen började väl årets segling redan för några dagar sedan när vi skulle packa båten. Det har blåst en del och vår plats är väl inte ideell för att stuva en båt. Det blir ganska gungigt. I går kväll var vi i alla fall nästan färdiga och avslutade dagen med att gå på koncert med Mark Knofler på Sofiero. Urkasst väder men konserten var helt i topp. 8000 fick njuta av underbar musik. Han är otroligt nog bättre live än på skiva.

I dag började seglingen. Dåligt. Med 15 m/s vid sättning gick uthalslinan av och storen fladdrade till så hårt att uthalsblocket gick rakt igenom duken med ett fint hål som följd. Rätt sur början på en semester om man ska uttrycka sig snällt. Vi bestämde oss för att segla till Limhamn för att försöka få hjälp hos Gran-Segel. Det blev halvvind dit för bara genuan. I den vinden gick det bra ändå.