Torsdagen den 7 Maj

Dags att skriva lite igen. Det har faktiskt hänt en hel del på båtfronten men jag har väl inte haft så stor lust att skriva. Det kommer lite nu.
Fint väder och en del segling. När det var som bäst här passade vi dock på att spendera en vecka i ett kallt Italien. Om Du vill läsa mer om den resan kan Du titta på Lagmarks blogg.

.

Den nya plottern är installerad ovanför styrbords lucka. Enkelt jobb, Pehr och jag hade satt av fyra timmar. Efter tio var vi smått irriterade. Det visade sig omöjligt att dra en större härva kablar från taket ner till instumentpanelen mellan väggarna. Till sist lyckades vi och plottern var installerad. Det blev en hel del krypande nere för att komma åt kabelhärvorna i aktern. Vi ska lägga dit en ny radarkabel också men den har inte kommit än. Den nya plottern ska användas till radar, AIS och MOB-larm. Eftersom vi vill segla lite längre blir det ofta autopilot och då är det skönt att kunna hålla ögonen på radarn medan man sitter under sprayhooden. När allt väl var igång visade det sig att stryrplottern inte kunde få någon fix. Detta trots att det är 1,20 mellan gps antennerna. När jag tände den den gamla plottern först fungerade det efter att tag. Om någon som läser detta har någon aning om varför gps'erna slår ut varandra får Ni gärna skriva.
En annan sak Ni gärna får skriva om är ifall Ni vet någon bra WLAN-antenn. Jag har ofta svårt att få in ett nät när vi ligger i hamn även om vi ligger relativt nära.

Sjökorten över Skottland har kommit så nu är det väl bara att ge sig iväg. Vi försöker som planerat att fira midsommar i Göteborg och sedan dra direkt. I måndags höll jag ett föredrag om Rotarys Segelklubb och då visade det sig att Lars också skall segla dit med en Najad 440. De skulle segla dagen efter oss. Liten värld.

Söndagen den 5 April

Det är väl dags att kasta in några bilder snart men jag glömmer kameran varje gång jag är i båten! Bordet i salongen har nu sågats ner till en rimlig höjd. Vi tog bort 4,7 cm och det blev helt perfekt. Nu har man börjat titta i Hjertmans katalog på allvar. Alltid finns det något man vill uppdatera båten med. Har också skaffat en massa prylar som måste installeras. Nya winchar, elmätare, livflotte. Funderar just nu på strömförsyningen. Lutar åt en aero/aquagen 4 så har man ström till alla behov. Vi får se längre fram

Lördagen den 4 April

Vilka underbara dagar det har varit. Jag har varit sjukskriven efter en operation i handen i tisdags och kunnat njuta dessa till fullo i båten. Nu är hon ren invändigt och nästan utvändigt. Ska polera aluminium och sedan är allt klart. Det har naturligtvis varit full aktivitet i hamnen både i går och i dag då det i dag var första officiella sjösättningsdagen.
I veckan tog vi beslutet att segla till Skottland i sommar. Sjökort och böcker är beställda. Sedan har jag naturligtvis kort både i plottern och i min dator. Pehr kommer att följa med och vi nörjar med midsommarafton i Göteborg. Ingegerd skall flyga från Landvetter den dagen så det passar fint. Hon ska jobba i Equador i sju veckor så Pehr har all tid i världen att förja med ut på havet. Vi gjorde en liten översiktsplanering i torsdags nere på Expresso House där vi samtidigt kunde njuta solen och Sundet.

Söndagen den 22 Mars

I fredags var jag nere på Råå för att prata med Niclas och inspektera Synapsen. Så grann hon är. Tvättad, nypolerad och med oxalsyrat däck. Dessutom allt undervattensarbete klart. Det var lite smådelar jag behövde som reserv till motorn också. Bl a tappade jag en skruv till impellerhuset förra året och lyckades köpa den sista som fanns i Skagen. Nu har jag en hel uppsättning i reserv så nu lär jag väl inte heller tappa någon igen.
Traskade också in på Hjertmans och beställde en ny plotter och ett Life-Tag system från Raymarine. Ska köra det systemet tillsammans med radarn på en egen plotter så slipper man sitta nere vid ratten när man går långt. Tog också med lite broschyrer hem om man skulle bli nellad på något nytt här i vår.

Lördag var det dags för lite segling. Marie körde ner mig till Råå och sedan var det bara att lägga ut. Tusan också att jag glömde kameran. Det var västlig vind 4-7 och lite råkallt men vad gör väl det. Snart är våren här på riktigt och då är det skönt att allt förarbete är klart.
Martin blev lite glad när han hörde att Sydmarin tagit över så när jag kom ner till varvet låg hans Slowfox på land. Nu kan vi segla lite tillsammans i vår.
Väl hemma i Helsingborg upptäckte jag att den nya packningen man satte i påfyllnaden till drevet inte var stor nog. Det hade läckt ut en del drevolja så nu får det blien ny packning igen. Jag klagar alltid på den men det kanske är stickan det är fel på. Får se, annars gör jag en egen packning.

I dag skall jag iväg till Malmö på utsjöskepparkurs. Vi har tagit två söndagar i anspråk för att hinna med hela kursen. Trevligt gäng.

Söndagen den 15 Mars

Äntligen. Premiärturen gick till Råå där vi ska upp på land på måndag. Marie körde ner mig till båten och där fick vi en god snak med en av våra nya grannar på bryggan som också gillar att segla långt. Han och frun har bott i båten de senaste två åren. Tidigare på Råå men nu har de fått plats på A-bryggan.
Sedan var det bara att kasta loss. Det var lätt sydlig bris och nordgående ström så att segla var det inte tal om. Det fick bli motorn. Som vanligt första gången på våren tar det en evighet att få igång autopiloten. Den slog först till vid sydhamnen. Kanske sitter det ett batteri där inne som måste laddas innan den klarar av att styra. GPS´n har ju tittat positionerna långt tidigare. Utanför Råå mötte jag två E-jollar och en lite större båt som kom söderifrån. Ganska bra aktivitet för att vara i mars. Själv gillar jag att vara ute ensam på våren. Det är en så härlig känsla.
Just när jag skulle lägga till, ringde Niclas från Sydmarin och frågade när jag tänkt komma. Berättade att jag låg två meter från bryggan så han kom ut och tog tamparna. Där kom även Bo som köpt hela Holms Varv ur konkursen. Det blet lite vårprat och tal om vad som ska göras på båten. Timräknaren har lagt av i vinter och det sa Niclas var ett vanligt problem. Alla VP-delar är inte lika bra om man uttrycker sig snällt. Nu ska i alla fall motorn servas, anoder ska bytas, botten ska målas och när sedan skrovet är polerat blir hon som ny igen. Helt underbart.

Efter en hamburgare kom Marie och hämtade mig. Sedan åkte vi till SXK-möte utanför Åkarp. Det var Medlehavsseglarna som hade vårmöte. Inledningsvis kåsaerade Bo Hagström om Solens Mat. Vilken underbar talare han är! Du kan läsa en av hans krönikor från svt här. Vi satt alla och lyssnade med andakt. Efter Bo blev det prov på medelhavsmaten. En strålande buffe som lagats av Hvilans Utbildning. Vi åt vid olika bord beoende på vad man var intresserad av. Det fanns väder, tidvatten, försäkring, och olika rutter till Medelhavet. Eftersom vårt djupgående begränsar valet satt vi vid bordet som seglar utanom. Det blev diskussioner om rutten via Skottland eller Engelska Kanalen, långt ut eller långt in i Biscaya. Tidatten och ankring. Pilotböcker och pirater. Kort sagt det mesta man kan komma i tanke att vilja fråga om. Eftersom flera vid bordet hade seglat till eller från Medelhavet fanns det mycket information att få. En av de saker jag inte stött på tidigare. Välj inte uppläggningsplats enbart efter priset. Lägg ihop avgiften med två flybiljetter så har man totalpriset. Värt att tänka på.
Efter en härlig dag i Hvilan var det återfärd med mycket prat om båtar och rutter.

Fredagen den 13 Mars

Mange kom ner till båten. Vi försökte få ut bordet genom att skruva av trappan men det gick inte heller. Nu får vi såga bordet på plats i stället. Vi sänker det med fem cm och sedan får vi se om vi gör mer än så. Det borde nog förstärkas en del om man skall kunna använda det som stöd i sjögång. Vi hade bägge lite ont om tid så bordet får fixas en annan dag. Vi mårte ha en kraftig dammsugare när jobbet görs.

Tisdagen den 10 Mars

I dag var det dags att boka plats för vårupptagning. Holms Varv på Råå har gått i konkurs men Sydmarin har tagit över byggnader och maskiner. Det blir alltså Sydmarin som ska fixa båten. Vi ska vara på plats till helgen och hoppas på att det blir snabbt gjort. Förra året skulle Sydmarin serva vår motor men de hörde aldrig av sig så det blev gjort i Helsingör i stället. När vi sedan var i Norge hörde de av sig och bad oss ta in båten. Det var så dags då och jag är glad att vi fick det gjort i Helsingör. Hoppas på bättre tur i år.

Måndagen den 9 Mars

Det var minusgrader när jag kom ner till hamnen i morse. Eftersom Marie har opererat foten måste vi ta bilen. Tittade ut över Sundet. Bleke med lite klar himmel. Gick upp på kontoret och ringde Mange för att berätta att jag inte lyckades få ut bordet. Vi får antingen skruva av trappan eller såga bordet på plats. Just nu är det i alla fall för högt och garanterat inte stabilt nog i hög sjö. Tänkte passa på att sätta in en extra lucka under vasken så att man kan komma in från mittskeppet också. Det blir öättare att använda skåpet då. Mailade Lars och beställde en lucka. Nu är det bara att vänta tills detta är på plats och så börja snickra. En extra hylla över motorn ska det bli också.

Söndagen den 8 Mars 2009

Dags att blogga igen. Det har hänt så otroligt mycket under vintern som jag kommer att skriva lite om den närmaste tiden. Kanske länkar jag in det under en vinterfil. Får se. Vi hade bestämt oss för att sälja Synapsen och köpa en 42a i stället. Då tänkte jag att vänta med att blogga tills vi fick en ny båt. Sedan kom jag inte igång. Det tog ju tvärstopp i försäljningen i höstas och vår båt är kvar. Det betyder att någon inte får sålt sin 42a och så är avsaknaden av karusell igång.

Synapsen är fortfarande till salu och kanske kommer det en dansk och köper den. Det börjar bli billigt för danskarna att handla båt på denna sidan Sundet. Några har tittat på båten men något köp har inte blivit av. Blir inte båten såld så seglar vi vidare med henne för det är en bra båt. Nu vill vi dock inte vänta längre utan börjar göra om de saker som skulle fixas i vinter. Kanske blir det i onödan men so what. Bordet ska sänkas och vi ska sätta in en extra lucka under diskbänken så att man lättare kommer åt där inne.

Synapsen ligger fortfarande i vattnet men ska upp på land här i Mars. I går började vårarbetet inne och så är det bara att boka tid för landsättning och sedan motorfix och vips är båten klar för nya aktiviteter. Sommarens segling är ännu ej bestämd, det beror på om vi har båten kvar - fast jag börjar se mig om efter sjökort över Skottland.

För några veckor sedan började jag ta min utsjöskeppare. Har väntat över ett år att det skulle bli någon kurs här nere. Äntligen. Det är ett trevligt gäng som samlasunder Per Erlandssons ledning i Malmö på måndagarna. I gruppen finns allt från färskvattensseglare till delivery skipper. Det blir mycket tidvatten.