Fredagen den 11 December

I går hade vi förfest ombord. Alla på jobbet träffades ombord för att få lite av Jörgens underbara glögg tillsammans med lite pepparkakor, korv och julgodis. Efter någon timme drog vi vidare till Sundpärlan för lite mer officiell julfest. Det fina med en bra förfest är att man har lite mer tid och ljudnivå att samtala med alla. Lyssnade till EMD´s julskiva också men den var definitivt inget att ha.

Onsdagen den 2 December

En perfekt dag. Nu har seglen kommit ner och det är officiellt slut på den här seglingssäsongen. Fick mail från Kapell o Annat att nu är biminin på gång. Den måste vara på plats först innan vi kan bygga en targabåge för vind och solceller. Ska ner i båten och ta bilder också så att Mange vet vad han ska snickra.

Söndagen den 22 November

Nu var det ganska längesedan jag skrev. Det har väl hänt en del. Synapsen har varit till salu men intresset verkat lite utom bland en liten grupp kriminella som försöker sig på att förvärva båtar gratis. Det gäller att vara vaksam. I alla fall så betyder det att vi nu lägger på ett kol för att få båten lite ,mer klar för en längre tur även om det inte blir nästa år. En Bimini är beställd hos Kapell och Annat. När den är på plats kan vi börja med en targabåge för vindsnurra och solceller. Det var helt uppenbart på vår tur till Skottland att det är nödvändigt. I vinter börjar också Mange att bygga om båten invändigt. Det finns en del att göra där också. Denna vinter ligger Synapsen i vattnet för att man lättare ska komma åt den. Nästa vinter ska masten så att vi kan få dit backstag och kutterstag. Rodret ska också av och förstärkas i framkant.

För två veckor sedan deltog vi i Oceanseglardagarna på Mässan i Älvsjö. OSK hade ordnat några fantastiska daga och Du som inte var där missade verkligen något. En stor inspirationshelg så här på hösten. Vi talar onekligen en del om segling just nu. Avsegling våren 2011 närmar sig fort. 2010 blir det segling med Håkan från Barbados till Azorerna och sedan direkt hem så seglar vi Synapsen till vår svenska östkust.

Avslutar mitt arbete som webmaster i JRSK då det inte fungerar när man är ute längre tider.

Torsdagen den 1 Oktober

OK, då har man varit ute med båten - fast inte på det sättet jag tänkt mig. A-bryggans kätting brast så att 250 ton båtar började flytta sig söderut mot B-bryggan. Plötsligt blev det full fart i hamnen och brankåren fick baxa en lina tvärs över hela hamnen för att hålla bryggan på plats. Ingen båt skadades lyckligtvis. Alla båtar måste nu vara borta till i morgon när bryggan ska lagar. De som inte hunnit flytta blir släpade. Det ska blåsa mer i helgen så det blev till att flytta i dag. Jag tog över båten till landsidan och Pehr vänate där och tog emot. Eftersom det är höst så låg det två båtar längs med bryggan och då var det knappt plats till fler. Vi fick plats längst ut men man ligger väldigt öppet för vågorna där. Hoppas att vi kan gå tillbaka snart igen. Se mer på:

Onsdagen den 30 September

Det har inte blivit så mycket segling i eptember, framförallt för att jobbet har tagit alldeles för mycket tid. Som vanligt har jag dock nästan daglig kontakt med folk som är ute och långseglar. Arbetet som webmakare för JRSK är enbart underhållande.
I helgen var jag i Stora Mellösa och pratade med Håkan. Ska segla med honom Västindien till Azorerna i vår, en tur jag verkligen ser fram emot.
I går bestämde vi oss för att åka upp till Stockhom på båtmässan. OSK firar 30 år med ett två dagars seminarie om långsegling. Ytterligare något att se fram emot. I dag kom dessutom Oceanseglaren så det fanns lite att läsa i.

Fredagen den 11 September

I dag har jag lagt in lite bilder längre ner på sidan

Ingen segling i dag för vinden ligger nära noll. Jag bara satt i sittbrunnen och njöt at det underbara vädret. Några har redan flyttat sina båtar till vintervilan. Vi ligger nog i vattnet hela vintern och tar upp i Mars i stället.

Lördagen den 5 September

Regn och snålblåst så Marin och jag drog ut för att leka lite. Vinden växlade mellan 5 och dryga 17 m/s. Mycket byig så det blev till att reva in och reva ut och lite repriser. Vid Svinbådan låg vi tillsammans med en annan båt av lite äldre modell. Då det kom en körare på dryga 16 skörade han sina segel och fick vända tillbaka mot Viken. Säkerligen ett trist slut på en bra dag. Själva vände vi och drog ner mot Ven. När vinden ökade och regnet vräkte bort alla vågor var det en helt underbar segling. Kul att Du ville med Martin. Nu väntar vi bara på höstblåsten.

Söndagen den 23 Augusti

Åter en underbar dag. Ingegerd som varit i Equador hela sommaren skulle naturligtvis ut för att visas vad hon missat i sommar. Lena och Alf var också med. Vi kom på att lena faktiskt aldrig hade seglat med Synapsen så det blev lite årspremiärer trots sent i Augusti. Vi seglade upp mot Svinbådan i hopp om att hitta lite tumlare. De gjorde vi inte så vi gick över mot danska kusten för att få lite mindre motström när vi skulle kryssa hem. Där, helt nära kusten såg vi en tumlare. Efteråt serglade vi upp till Emerald Princess som är snäppet större än vår båt. Det blev fullständigt våg- och vindlä.
Middagen intogs ombord och Ingegerd stod för efterätten, värdig en nyårsafton i land. Hallonparfait i chokladkopp med grädde och färska hallon. Inget fel på skaffningen i alla fall.

Onsdagen den 19 Augusti

I dag blev det en härlig segeltur med Vips och Frederik. Bilden la jag en bit längre ner. Vi började med lite tidig kvällsmat, lite antipaso och sallad. Därefter en tur ut på Sundet. Vilken underbar dag.
Tidigare på dagen beslutade jag att åter försöka sälja Synapsen. Priset 100.000 lägre och extrautrustad för över 20 med bl a en ny plotter och sjökort över hela Europa. Kanske någon nappar och gör ingen det spelar det ingen roll för då seglar vi bara vidare med henne. Hon är fantastisk bra men ibland vill vi ha en lite större för att kunna ta emot lite mer gäster när vi drar iväg om knappa två år. Vi får se hur det blir.

Måndagen den 10 Augusti

Det blev inte Ven - eller jo lite. Vi seglade till Ven i en härlig bris och strålande sol. När vi kom in i Kyrkbacken låg det redan tre båtar utanpå varandra i hamninloppet. Då vi inte kände för att trängas så mycket seglade vi vidare till Rungsted. Där var det som om alla Sundets motorbåtar hade bestämt sig för att träffas så det verkade inte heller särskilt gemytligt. Vi bestämde oss slutligen att segla hem igen. Marie lagade en strålande middag medan vi slörade hem och till den drack vi Bavariaöl som vi fått av Sanna och Pieter. Väl hemma i Helsingborg satt vi ute i sittbrunnen och åt ost med vin och njöt musiken från Pub Ro.

På lördagen blev det en kort seglats. Efter frukost satte vi genuan och länsade till Pålsjö. Där droppade vi ankaret och njöt resten av dagen. Någon kilometer inåt land var det kolsvart och åska hela dagen medan kusten och västerut hade strålande solsken.

I går söndag var vi ombord på Elida V. Elida som är en kristen legend längs kusten är en förstorad version av Volvo Ocean Race båtarna. Enorma segelytor och allt det nyaste ovanför däck. En fantastisk segelbåt. Dock finns det inte ett enda fönster i båten och under däck fanns det ingen luft heller. Jag fattar inte hur dessa konfirmander och andra sjungade ungdomar står ut med livet under däck. Det är uppenbart att på den båten ska man antingen segla eller sjunga - dygnet runt.
Vi har lite strul med bilderna men de kommer.

Fredagen den 7 Augusti

Vilken underbar vecka det är. Trots arbete har vi hunnit vara ute i båten en hel del. I Onsdags seglade Alexandra, Martin och jag upp till Svinbådan och retur. En av mina märkligare dagar på Sundet. 2 knops nordgående ström tillsammans med 6-8 m/s från NW. Det var kortare väg kryss upp till Svinbådan än länsen på väg hem. Det är ju inte illa i det härliga vädret och vi fick 22 underbara sjömil längs vår kust. En enstaka tumlare lyckades vi se men det är kul bara det. Elida V mötte vi också för fulla segel
I dag är det Hven som gäller.

Söndagen den 2 Augusti

I går kom Christina hem från sin Jordenrunt-segling. Det var tänkt att bli tre år men tog fyra. I går var vi hundratalet samlade på Råå kaj för att ta emot Christina och Jan. Prick två rundade de fyren för segel och lade till under hurrarop och musik.
Vi hade kommit några timmar tidigare och hunnit sätta flaggspelet. Carl dök upp just som vi lagt till och åt lunch med oss i det soliga vädret. Roland som vi träffat i Oban kom också över en stund. Just som vi reste oss upp för att gå ut på piren såg vi Christina komma seglande.
Det blev naturligtvis en massa mingel på kajen, seglare, släktingar och vänner. Vi lämnade tillbaka de skottska sjökorten och fick tillbaka vår dator.
På kvällen träffades vi ca 30 pers på Ankaret för att äta middag tillsammans. Vi satt tillsammans med många av Råå's jordenruntseglare. Det blev en härlig kväll.
När vi kommit hem kunde vi konstatera att det var 5,78M till Råå och 3,62 hem. Så är det att segla i strömmen i Sundet.

Christina rundar hamnpiren på Råå. Christina visar upp rutten runt jorden. Många långfärdsseglare samlades på festen i Ankaret; Harald och Christel från Aurora, Marianne och Kaj från Nabob som lust kommit hem från sin segling och i går flyttat in i lägenhet. Slutligen Birgitta och Eric från Ariel IV som skrivit en inspirerande bok om sin jorden runt segling.
Om Du vill läsa om sommarens segling till Skottland finns det här.