Tisdagen den 28 Juli - Alexandras födelsedag.

Nu har vi fått lite ordning på nät och hemsida igen så jag lägger ut lite fler bilder. Vår kvota på 250 meg på hemsidan blev full så nu återstår två alternativ. Ta bort lite bilder eller öka på kvotan. Vi kommer att öka på till ett högre konto. Det verkar vettigast för vi kan inte låta en massa fina bilder bränna inne bara i vår dator och vi har absolut inte tänkt oss att sluta segla.
När vi kommit hem såg jag att Nabob återvänt från sin Jordenrunt-segling för en vecka för två veckor sedan. Grattis Marianne och Kay
På lördag kl 14.00 återkommer S/Y Christina med Christina och Jan ombord som vi träffade i Oban. Vi kommer naturligtvis att möta upp.

Soluppgång över Sundet. Att gå över ån efter vatten - Nessie lägger ut när vi kom in! Besättningen i hemmahamn igen.

Onsdagen den 22 Juli

Hemma igen. Seglad distans 104M - Totalt 1809M

Vid femtiden i går hade vinden lagt sig något (12-14m/s) och vi kunde se fram mot bra segling hem. Det blev slör för fulla segel och en underbar fart i båten. Efter midnatt mojnade det och vi fick dessutom falla av lite till platt läns så vi fick stöja upp lite för motor till vinden vred helt och dog. Ner med seglen och så bara motor. Sista biten in i Sundet seglade vi igen för bidevind i en god bris. När seglet skulle ner utanför Helsingborg hade spärren i storsegelsrullen gått sönder så vi fick spärra den i "Ratchetläge" För några år sedan rasade genuan ner utanför Helsingborg. Våra båtar tycks vilja undvika att komma hem efter en semester.
Vi hade hoppats att vår plats skulle vara ledig när vi kom hem och så var också fallet. Det var tur att vi ringt för det fanns inte en ledig plats någonstans och när vi lade till tittades det surt från båten som kommit in några minuter före oss. De trodde nog att vi tog en upptagen plats för det är ju inte så många som kommer in vid halv nio på morgonen.
Avslutningsvis satt vi och åt våra ägg med bacon när vi insåg att vi i år verkligen gått över ån efter vatten. Just som vi satt och åt i sittbrunnen lade Nessie ut!!!
Återkommer om några veckor med en mental summering av sommaren och antagligen lite fler bilder. Vi hörs

Härlig segling och ytterligare en underbar solnedgång. Man är verkligen priviligierad.

Tisdagen den 21 Juli

Just nu ligger vi i Hals men när Du hör av oss igen är vi förhoppningsvis hemma i Helsingborg. Det blåser 13-17 m/s men skall mojna under eftermiddagen. I morgon kommer det sydliga vindar och det vill vi helst undvika så vi tänkte segla hem i natt. Vi har redan informerat hamnvakten hemma och hoppas på att vår plats skall vara ledig när vi kommer fram.
I går kom en en större tysk x-båt och lade till ända in vid kajen genom att kila sig in och kila fast lite andra båtar på kuppen. Ingen vidre tilläggning. I dag skulle de ut igen. Båten drev och studsade in i allt som fanns i vägen. Här var bland annat en hel del lokala daycruisers med utombordare som vinklats upp. Några fick i alla fall x-båt i propellern så jag utgår ifrån att någon av de som skrev upp tyskens namn och registreringsnummer kommer att höra av sig. Det var full aktivitet omkring båten och få glada miner.
Nu sitter vi bara i båten och slappar och inväntar bättre väder.

Lotsen i Hals. Synapsen, en av de första 37C och Deep Blue, den absolut sista 37C som levererades. Specifikt apotek.

Måndagen den 20 Juli

Hals. Seglad distans 17M - Totalt 1705M

För att få lite hjälp med broöppningen satt vi N-flaggan och sedan drog vi österut. Tillsammans med fyra andra båtar kom vi snabbt igenom järnvägsbron men vid bilbron var det stopp. Nästa öppning var först klockan tio. Vi lade till vid kajkanten och åt frukost i godan ro. Marie hade tid nog att traska upp till bagaren och på så sätt få en snabbtitt på stan. När vi lade oss framför bron strax före tio hade bassängen mellan broarna hunnit fyllas upp med ganska många båtar så det var en härlig syn när vi sedan seglade österut tillsammans. Det var längesedan jag sett så många seglande båtar samtidigt. I Sverige tycks det bli allt mer vanligt med segelbåtar som går gör motor och de två båtar vi mötte för motor var också mycket riktigt svenskar.
När vi närmade oss Hals vid Limfjordens östra mynning hörde vi ett dovt muller i fjärran och åskmolnen byggde sig allt högre. Hals hamn var ganska full men vi fick en plats på utsidan av inre piren vilket inte gör så mycket i den här vindriktningen. Vi lade till i frånlandsvind 7-8 m/s men bara tre minuter senare blåste det 13-15 och började regna. Det hade varit lite svårare att hålla in båten i den vinden.
Hals är en trevlig liten stad med låga hus och en massa skelettdelar från blåval som någon lokal förmåga hade ihjäl på 1800-talet. Klubbhuset är trevligt och fullt med folk eftersom hamnen är knögafull. På eftermiddagen flög en helikopter över och påbörjade en räddning någon sjömil ut. Det visade sig vara en kvinna som fått bommen i huvudet vid en gipp. Tydligen hände samma sak i Trelleborg för några veckor sedan. Pehr och Marie förstår nu bättre varför jag alltid tjatar om bommen vid platt läns även om vi kan stå upp under den.
På kvällen blev vi inbjudna på kaffe på S/Y Frigg, en lokal Bavaria 31. Ägarna tyckte det var kul att höra från någon med förstahansupplysningar om Skottland. Vi hann också byta en massa tekniska erfarenheter och jag hann lära mig en del om el och åska. Mange Tak. Det hann bli en ganska sen godnatt.

Söndagen den 19 Juli

Ålborg. Seglad distans 47M - Totalt 1688M.

Den sista milen var för att det var fullt , knögefullt i västhamnen och skuthamnen var alldeles för tråkig. Nu ligger vi perfekt i marinan som vi passerade en halv timme tidigare men då valde bort för att kunna se på stan. Nu struntar vi nog i Ålborg. Mer kommer när jag har ätit.

I dag var det ett stålande väder. Efter att vi besökt "Bageren" och sedan fått oss en stabil morgenmad drog vi österut. Västlig vind 8-12m/s och strålande sol. Vi började med att gå 21M till Lögstör där vi stannade för att se på vad som skall varaden vackraste staden vid Limfjorden. Eftersom vi inte har sett alla har vi ingen aning om det är rätt men vackert var det i alla fall. Påminner om både Dragör och Råå fast så mycket större. Lögstör har också en hel del konst att titta på. Staden blev stor på 1500-talet när sillfisket i Öresund gick ner och fisket i Limfjorden blomstrade. Vid Lögstör ändrar sig Limfjorden en hel del. I väst är det stora öppna delar där man kan segla fritt medan den östra delen mer är som en flod som meandrar sig fram. Med platt läns blev det därför efter Lögstör en hel del gippar i den friska vinden. Det blev också till att handstyra hela dagen för att hålla exakt kurs. Samarbetet fungerade perfekt vilket det antagligen inte gjorde för alla för vi såg tre båtar som gått på grund. En båt rejält där man försökte simma till en annan båt men där den som simmade bara drev iväg med strömmen. Det var alldeles för grunt för oss att hjälpa till men vi hoppas innerligt att det gick bra.

Mindre bra gick det för den norska båten Las Primas som vi träffade på utresan i Caledonia kanalen (se 29 Juni längre ner på sedan). När vi i måndags passerade Caley Marina i Inverness såg vi att Las Primas låg upplagd med ett stort hål i fören. Först i dag kollade vi upp på nätet vad som hänt. På Loch Ness fick de ett åsknedslag som båste masten, sprängde hål i fören, aktern och ena sidan samt smälte ner en del av inredningen. Alla ombord klarade sig helt oskadda men båten har omfattande skador. Den sista delen av deras segling får vänta länge. När jag ändå var inne på deras hemsida såg jag att vi fanns med på en bild från kanalen. Se mer på www.lasprimas.no
Jag tror inte det blir några bilder i dag men det kommer fler tillfällen. I morgon eftermiddag ska det komma regn så vi går kanske bara till Hals vid Limfjordens mynning. Hur som helst närmar sig hemkomsten ganska snabbt. Både trist och skönt. Vi har verkligen fått möjlighet att varav ner i år.

Lördagen den 18 Juli

Thisted. Seglad distans 47M - Totalt 1641M

Alexandra är nog den enda som vet vad som finns mellan Afrika och Thisted. Ni andra kan glömma den meningen.
vi blev lite varnade för regnet men det här var värre än vi tänkt oss. Det mesta av 47M i ösregn. Om det var vackert eller inte vet vi inte så mycket om, tyvärr. Det vi skymtade angav att vi borde segla hit igen.
När vi väl kommit fram till Thisted och skakat av oss de regniga kläderna sken solen igen. Thisted är som en massa andra hålor översållad med pizzerior. Är det verkligen det vi skandinaver tycker är höjdpunkten av mat?? Här var det lite kul faktiskt för en tjej kom upp till oss och frågade om vi visste var det fanns en öppen pizzeria. Hon måste ha blivit akut hungrig i det enda kvarteret som saknade en.
Vi har lagt till längst in i inre hamnen och här ligger man mycket bra. Gästplatserna ute i marinan känns lite långt bort även om det kanske inte är så många meter så är det ändå isolerat. Det här är mycket bättre.

Fredagen den 17 Juli

Thyborön. Seglad distans 351M - Totalt 1594M

Det blev en perfekt segling över Nordsjön. Vi började med halvvind 7-10 m/s genom ett turkost hav. Över oss kom många helikoptrar från plattformarna. På kvällen dök några delfiner upp och sade godnatt och sen dök en ny flock upp och väckte oss i soluppgången. De följde med nästan en timme. Under onsdagen hade vi växelvis segling i 5-7 m/s och motorgång enstaka timmar när det gick under 3. På natten till torsdagen dök en ny flock delfiner upp och gjorde den natten betydligt kortare. Hela torsdagen gick vi på slör och läns i perfekt vind 7-9 m/s. vi nådde Thyborön vid halv åtta efter 51 timmars segling. Det finns bara en enda sak som är obehagligt med Nordsjön nu när man lätt kan få tag på väderfiler och det är kylan. Det är konstant kallt nere i båten eftersom vattnet är så kallt. Inget har gått sönder. Toan krånglar igen men inte så illa som tidigare. Det får bli ett helt nytt set packningar när vi är hemma. Vi hade tänkt att se var de svaga punkterna är på båten och det vet vi nu. Fönster och toa och sedan får man nog ta sig en titt på elsystemet.

I dag hade vi tänkt gå vidare mot Nyköping/Mors med den kommande fronten gör att vi ligger kvar. Den östliga vinden gör att strömmen är västgående två knop och att stånga motor i motström är inte vad vi har lust till. Vi har tagit oss en titt på stan i ställen. En typiskt stor fiskehamn. Hårt arbete där det mesta i stan präglas av fiskeriet. Här finns affärer som säljer fiskegrejer och mat, fiskegrejer och kläder och en med porslin och kött. Marie håller styr på båten och Pehr och jag har koncentrerat oss lite på att skriva.

Turkost hav utanför Skottland, Stålblått mittsunds, Marie vilar bort en lätt sjösjuka. Vem hängde kläderna så snett?


Parkeringen i Thyborön. I väntan på en förlorad fender.

Tisdagen den 14 Juli

Peterhead. Seglad distans 96M - Totalt 1243M

Det gick lätt att komma ut ur kanalen fast vi kände oss lite snuvade på en extra natt eller två i Inverness. Vi hade sett fram emot en god tvårätters. Nu blev det inte så. Vädret bestämmer. Vid tidvattensslussen hänger brittiska, skottska och svenska flaggan. Vi är nog ganska vanliga här.
Tidvattnet drog oss snabbt ut genom Inverness Firth och vi kom snabbt in i rytmen med dyningar tillsammans med vågorna. Turen längs land innebär mycket fiskebåtar så det var en del att hålla reda på under natten.
På morgonen började det regna och när vi vid halvåtta tiden kom in i Peterhead ösregnade det. Hamnfogden kom trots det ut och mötte oss och hälsade oss välkomna. Peterhead är en hamnstad där allt verkar kretsa kring nordsjöoljan och gasen som når land några miles norrut vi Rattray Head. Många supplyships ligger här inne och helikotprar flyger fram och åter mot riggarna.
När det slutat regna skulle Pehr ut och laga förlanternan som lagt av under natten. När vi satte på strömmen för att kolla lampan började det brinna i kabeln. Det var kabelbrott men var är säkringen?? Det finns ingen säkring på lanternorna. Inte ens huvudsäkringen gick. Här finns lite eljobb att utföra när vi kommer hem.
Efter reparation och frukost somnade vi.
Nu är klockan tre på eftermiddagen. Vi har ätit middag och duschat och drar nu vidare mot Thyborön. Det borde ge oss minst ett halvt dygn innan fronten med hård östanvind dyker upp

På väg ut mot Nordsjön, Marie ordnar jordgubbar medan vi väntar. Vi lämnade det dåliga vädret efter oss, fyren vid inseglingen till Inverness Firth. Fyren i Peterhead

Vill Du se vad som hänt oss tidigare på resan, Läs här