Måndagen den 29 Juni - morgon

Vi ligger i tidvattensslussen i Corprach och väntar på ytterligare ett gäng båtar. I dag ska vi bege oss till Oban, förhoppningsvis möter vi S/Y Christina där.

I går gick vi upp till toppen på Ben Nevis. Sista biten - tro det eller ej pulsade vi upp i snö. På toppen var det vanan trogen dimma. Förra fången såg vi 5 meter denna fång kanske 100 meter mera. I dag är vi ganska möra. Berättar mer senare - och på en ny sida så att det inte ska så lång tid att ladda ner. Läs här.

Lördagen den 27 juni

56.50N 05.06E Banavie. Seglad distans 25M – totalt 758M

Så långt man kan komma på en vecka. Det känns nära men mentalt så oändligt långt mellan Långedrag och Banavie. I dag har vi gått för motor hela dagen i ett underbart landskap som väl mest påminner om Norrland. På Ben Nevis och de omkringliggande bergen ligger snön kvar.

Vi började dagen mycket lugnt. Jag köpte in mig på lite nät-tid och sabbade till hemsidan. Ska försöka kurera den igen i dag och slänga in lite bilder som bonus. Vi tog det mycket lugnt i kanalen och fick god tid till lunch då brovakten vid Laggan själv höll lunch. Hann dock med att slussa nerför de åtta trapporna i Banavie. Det är lite tveeggat här. Alla faciliteter ligger där uppe men om man ska ner först måste man stressa till Oban så vi går hellre upp till toaletterna. Naturen är helt underbar med hundratals nyanser av grönt. Klart bättre än Dina hundra nyanser av grått förra året, Hugo men vi hinner väl få vår del av den varan också. Loch Lochy kändes vackrare och trevligare än Loch Ness även om naturen blir betydligt kargare ju längre västerut vi kommer. I morgon ligger vi kvar för vi hade tänkt bege oss upp på Ben Nevis om vädret tillåter. Det ser bra ut för detta sägs vara den varmaste helgen på flera år. Vet inte om det är sant men varmt är det i alla fall. Hittills har vädre överträffat allt vi hade hoppats på. Marie har gjort ett hemgjort parasoll som gjort det uthärdligt att sitta ute och äta.

Loch Oich - Marie spanar in Invergarry Castle. På väg in i Banavie. Ben Nevis med snö.

Fredag kväll, vi ligger i Fort Augustus vid Loch Ness’ södra ände i Caledonia Kanalen, har seglat 733M, har oförskämt fint väder och mår bra. Här ska vi försöka köpa på oss ett par minuters nät så att vi kan skicka en liten rapport. Bilderna kommer i morgon. Jag har skrivit lite från och till under tiden:

Tisdag morgon den 23 Juni

547.56N 01.48E – Nordsjön mellan riggarna Armada och Everest.

I går gick vi från Farsund vid halv fyra på morgonen. Ganska svag vind inomskärs som snabbt ökade till 6-7 m/s från nordväst. Perfekt seglingsväder. Efter några timmar träffade vi på det stora högtrycket som ligger över nordsjön just nu. Det fick bli motor en stund tills vi passerat norr om och fått sydvästlig vind 6-7 i stället. Funderade ett tag på hur lång tid det tog för en luftmolelyl att cirkulera runt högtrycket och ge oss vind två gånger på samma dag. Kom fram till att vi varit lite för snabba med motorn. När väl sydvästvinden kommit blev det härlig åka av hela dagen. Perfekt segling i strålande sol och lite småvågor som på Sundet. Mötte en finsk segelbåt på eftermiddagen, annars var det bara att slappa och sola. Det är en hel del handelsfartyg här ute så radarn kom till stor användning.

 

Synapsen i Farsund. Lugn dag på Nordsjön medan Marie lagar maten

På kvällen dog vinden och vi fick starta motorn igen. Den första oljeriggen såg vi på över 30M avstånd fast den försvann när vi närmade oss. När vi nu passerade var det rejält dimmigt. I samma stund som vi hade riggen tvärs måste man ha stött på extra mycket gas för flamman gick från sin sedvanliga meter till att fylla upp himlen. Det lät som om man stod bakom ett startande jaktflyg.

Varför delfinerna tycker så mycket om området vid oljefälten förstår inte jag men precis som för två år sedan dök den första flocken upp just här. Ett fantastiskt skådespel. Nu ska jag ta över vakten så att Pehr får sova. 118M till Rattray Head och 190 till Inverness. Vi hörs senare.

Oljedrigg med fullt utblås. Vi passerar 0-meridianen

Onsdag morgon den 24 Juni – In i Moray Firth och in i dimman.

Gårdagen blev först ganska dimmig och sedan solig. Vi kan konstatera att vi inte haft ett enda fyratimmarspass på denna segling med konstant vind. Vindriktning har ändrats, vind har kommit och gått och motorn har startats och stängts av. I går gick vi dock för motor största delen av tiden medan seglen växlade. Från stödsegling till inga segel. Det mesta av dagen gick annars till att falla in i rytmen och titta på oljeriggar. Det har tillkommit en del de senaste åren som inte finns med i sjökortet.

Solnedgången blev magiskt vacker. Bleke med ett enda lite moln på himlen. Land kunde vi inte sikta i solnedgång trots att det bara var 24M kvar. Några minuter senare visste vi svaret. Efter att solen försvunnit från horisonten kom timman och blåsten. 7-8m/s från sydost och en sikt på under 50 meter. Vi flög fram i över sju knop utan att se ett smack. Fick förlita oss helt på radarn och den har med vår nya C70 plotter visat sig fungera betydligt bättre än vår gamla plotter.

En stund efter soluppgång i dag lättade dimman något och vi kunde se Lossiemouth.

Solnedgång på Nordsjön och dimma stax därefter. Bojen vid Riff Bank

Onsdag den 24 Juni på kvällen

Fick ett sms på morgonen från Colombine att de stannat i Peterhead för att tanka och duscha. Nu var de på väg mot Inverness igen. 1 M framför oss! Vi kom in till Inverness Firth vid halv tolvtiden och prickade tidvattnet perfekt . Passerade mängder av sälar ute på Riff Bank innan vi flög igenom inseglingen i 10 knop. Det är ett fantastiskt skådespel att se tidvattnet forsa fram och skapa alla strömvirvlar. Det stod massor av folk på land och tittade på detta naturens skådespel. Det är springflod i dag och tidvattnet är som starkast.

Vi anropade tidvattensslussen Clachnahary på kanal 74 och fick besked om att gå rakt in. Framför oss låg Colombine och Marie som aldrig sett dess besättning insåg plötsligt att det var Örjan som hon sjunger tillsammans med. Kul med oväntade sammanträffanden.

Vid halv tre hade vi lagt till i Seaport Marina och sedan var det dags att tvätta och städa båten. När det arbetet var avklarat och våra kroppar tvagats rena drog vi ner på stan. Innestället, The Mustard Seed började sin sommarmeny i dag där man före sju fick två rätter för 11,95. Passade oss perfekt för vi hade inte tänkt vara långrandiga. Vilken mat! Gott och vackert serverat och inte alls som det Skottland vi tänkt oss. Det här var riktigt bra.

Vid halv nio är det läggdags. Konstaterade att vi seglat 400M från Farsund till Inverness eller 399,75 om man skall vara exakt.

Fyren vid Inverness Firth. Massor med folk som kolloar strömvirvlarna. Tidvattensslussen i Clachnahary, Colombine framför oss. Synapsen i Inverness.

Torsdagen den 25 Juni – Vi ligger kvar i inverness och syster Ulla fyller år. Grattis!

Så stel man var efter 12 timmars hård sömn! Efter frukost köpte vi lite reservdelar och meckade med båten, slappade lite och bara njöt av dagen. På kvällen gick vi till Hootenannys och lyssnade på lite folkmusik. Helt ok. Träffade två spanska killar och en tysk tjej och Pehr försökte få denne spanske tandläkare att prova snus. Jag avrådde bestämt.

Och nu där jag började, i Fort Augustus. Vi har länsat 24M i 9-11m/s genom Loch Ness och därtill slussat en massa gånger. Här i fort Augustus lyckades tydligen tre killar övertala slussvakten att ta med kanoterna eftersom de bundit ihop dem. Kanoter får annars inte vara i slussen. Det slutade med att en av kanoterna fastnade i slussväggen och drogs nedåt när vattnet fylldes på. Den vattenfylldes snabbt och hotade dra ner de andra. Det blev ett snabbt hjälparbete där i slussen när en holländare hjälpte till att tömma kanoten. Sovsäckarna flöt runt i slussen med lite annat bråte.

Vi hade tänkt att lägga till vid Urquart Castle i Loch Ness och gå iland men i 9-11 m/s pålandsvind var detta inte att tänka på. Kanske nästa gång. Tittade runt lite i Fort Augustus i stället. Det är en underbar slusstrappa omgiven av en pittoresk liten by. Här ligger vi nu över natten och ska till att äta.

Söndagen den 21 Juni

58.05N 06.48E Farsund, Norge. Seglad distans 182M – Totalt 309M

182M, det mesta för motor ger nästan öronsus. Vi lade ut från Långedrag i går vid nio på morgonen. Det var lätt motvind så vi beslutade att gå inom skärs mot Öckerö. Vid Källön gick vi ut och passerade Stora Pölsan vid elva. Columbine med Lars ombord skulle segla från Tjörn mot Inverness vid middagstid. När vi kommit ut en bit hörde vi på VHFen en stand-by från Sweden Rescue till Columbine så vi blev strax mycket oroliga. I dag när vi fick kontakt med dem visade det sig att de bara övat sjöräddning med en helkopter med kollegor ombord. En lättnadens suck.

Vi gick med storsegel och motor det mesta av gårdagen så vinden bestämde till dels kursen. På eftermiddagen mojnade det dock helt och vi tog in seglet och styrde direkt mot Lindesnes. Det var i stort sett allt spännande som hände i går. Jo, det var betydligt fler fåglar på Skagerrak än vi varit vana att se. Natten blev kall, mycket kall.

I dag vid halv elva passerade vi Lindesnes och gick till Korshamn för att bunkra diesel. Columbine som låg 30M bakom bestämde sig för att fortsätta mot Inverness. Macken i Korshamn visade sig vara stängd på söndagar så det fick bli Farsund i stället. Macken ligger konstigt nog bakom bron vars höjd varken står på bron eller i sjökortet. Mycket udda. Vi var lite oroliga men kom under i alla fall. Hur som helst fick vi billig diesel i här.

Nu ligger vi i gästhamnen och njuter. Ska lägga oss tidigt i kväll för att tidigt, tidigt i morgon gå mot Skottland. Vi hörs igen då.

Fredag den 19 Juni.

Vi ligger still i Långedrag för att fira midsommar.

Det är morgon och vi ska fira midsommar på båten. Lena, Alf, Ulla, Ingegerd och Pehr firar i sedvanlig ordning med oss ombord. Det blir dock lite annorlunda i år. De kommer ganska tidigt eftersom Ingegerd skall flyga till Ecuador på eftermiddagen. Hon ska vara där resten av sommaren och arbeta. Pehr kommer att mönstra om bord här för att följa med oss på sommarens äventyr ombord.

Torsdagen den 18 Juni

57.40N 11.51E Långedrag. Seglad distans 7M – Totalt 127M

Usch. När vi vaknade smattrade regnet mot båten och när vi kollade in vädret skulle regnet lite senare avlösas av kuling eller storm. Vi valde därför att gå vid tio precis i skarven mellan regnet och blåsten. Passade på att tanka diesel eftersom det finns en bra sjömack på Donsö men ingen i Långedrag.

Utanför Donsö satte vi bara förseglet och drog snabbt norrut i den ökande vinden. Trots att vi bara seglat en dryg till hann det blåsa över 13 m/s när vi kom till Långedrag. Medan vi letade brygga frågade ett par i en Dehler 39a om vi ville ha deras plats. Ja, gärna. De skulle just gå från sin perfekta plats på C-bryggan och vi kunde lägga till lite i lä från 6 rader andra båtar.

Efter tilläggning blev det efterlängtad dusch och sedan lunch i båten.

Efter lunchen drog Marie och Caroline till Göteborg. Caroline åker hem i dag och firar midsommar hemma. Jag passade på att besöka Sea Sea för att se om jag kunde få lite reservdelar till toan. Köpte lite annat också så klart. Man fick 15 % rabatt om man låg i Långedrag. Eftermiddagen spenderade jag sedan med huvudet i toan. Det visade sig dock att jag fått fel packning så inte blev toan bättre för det. Suck.

På kvällen passade vi på att städa undan lite i båten inför midsommar. I hamnen har det trots blåsten varit en strid ström av båtar som gått ut för att fira midsommar i skärgården.

 

Onsdagen den 17 Juni

57.36N 11.48E Donsö. Seglad distans 73M – Totalt 120M

Jag vaknade till vid sextiden och tittade ut över en underbar hamn i Halmstad. Tyvärr tog jag inga bilder för jag var för trött. Vid åtta när jag vaknade för dagen hade det mulnat på lite. Ganska snart drog vi iväg. Det blev vinden rakt emot till vi kom till Tylön så vi gick för motor och passade på att äta frukost.

Efter Tylön hade vi perfekt segling. Först halvvind och sedan slör och till sist efter Nidingen nästan läns upp mot Donsö. Solen kom efter några timmar och vi bara njöt. Det mesta av tiden blåste det 5-8 m/s men någon gång gick det ner till 3 och vi gick för motor.

Vi gick öster om Lillegrund vid Nidingen ganska nära fyren. Plötsligt bryter det till rejält i lä och för ett ögonblick tror jag att vi navigerat fel och att det är en sten där. Det visade sig vara två tumlare men det var länge sedan jag blev så rädd. Tänk att man kan bli rädd för tumlare!

Väl i Donsö började det slöja till på himlen och ganska snart låg det moln över hela himlen. Donsö som vi aldrig besökt tidigare är en underbar ö. Hamnen fantastiskt ren och fin. Inga bilar men en massa båtar. Vi undrade bara lite hur många som dyker upp till bön i kyrkan för den är kl 6 tisdag morgon. Men, man är väl morgonpigg på ön.

Tisdagen den 16 Juni

Halmstad. Seglad distans 47 M

Det var en massa svettiga förberedelser. Alexandra har firat sin student. Först champagnefrukost sedan studentfesten och till sist studenternas förfest. Lördagen gick åt att städa och vila ut. Lite i alla fall.
I söndags började vi tänka på båten och då har vi inte varit nere i den på flera veckor. Fötrst skulle livflotten upp och sedan skulle vi ställa i ordning allt så att vi kunde packa. Mitt i allt upptäckte Pehr att kylen inte fungerade. Lite stressande, det är bara att erkänna. På kvällen dundrade VO-båtarna förbi och det var mycket folk i klubbhuset. Efter att de dragit förbi ringde jag Alf och lånade en 12-voltskyl på 24 liter att ha lite varor i. Kan alltid surras vid bordet.

Måndag morgon lyckades jag få tag på Anders på Klimatservice i Ängelholm. När han hörde att vi skulle till Skottland kom han körande nästan direkt. Med mycket fantasi och enorm yrkesskicklighet lagade han kylen. Jag är imponerad över att han lyckades svetsa nere i kyllådan utan att skada eller ens missfärga plasten i lådan. Tre av u-böjarna i kylelementet hade börjat läcka. Kopparrören i originalelementet är extremt tunnt. Till hösten byter vi ut hela elementet till bättre kvalitet. Nu har vi en lagad variant som förhoppningsvis håller sommaren ut. Resten av böjarna är väl lika dåliga utgår jag ifrån.
När väl kyllådan var lagad skulle det handlas och lastas. Samtidigt var det massor arbete kvar att göra på jobbet. Hann inte med allt där heller.

I dag åkte jag ner tidigt på jobbet och fixade löner både för Juni och Juli, skatterna och slutligen några brev som skulle skrivas. Sedan var jobbebiten klar och jag kunde börja packa mina egna saker. Det gick fort så vid tolvtiden körde Alexandra oss till båten.
Med ombord är förutom Marie och jag, även Caroline. Hon följer med till Göteborg.
Nere vid bryggan kom Åke och Margit för att vinka när vi seglade ut. Klockan ett kom vi äntligen iväg!!!!!

Efter några timmar visade sig att backventilen till toaletten gått sönder så det som står i röret upp till tanken rinner tillbaka. Antingen hinner vi fixa det eller så får vi bara spola riktigt länge varje gång. Vi får se om vi hittar en butik som både är öppen och säljer reservdelar till Jabsco.

Seglingen upp till Halmstad gick helt perfekt. Lite kryss ut genom sundet och sedan kom solen, halvind och lite värme. Vid Kullen fick vi en perfekt slör mot Halmstad dit vi kom strax efter åtta på kvällen. Hamnfogden tog emot förtampen och lite pengar och sedan car det bara att njuta en välförtjänt måltid i hamn. I morgon drar vi vidare norrut.