Söndag den 10 Augusti

Summering och tankar

Många tyckte väl inte att vädret var det bästa när vi gav oss iväg men egentligen hade vi väl en helt vanlig skandinavisk sommar. Sol i stort sett varje dag men också många dagar med skurar. Det gäller att ta vara på de bra ögonblicken. Gott om vind vad det också så vi kunde komma framåt.

Valet att gå till norska Västlandet ångrar vi inte för så snart man rundat Lindesnäs blir det betydligt billigare och betydligt trevligare. Sörlandet är gulligt men men allt fler hittar dit och hamnavgifterna är höga - mycket höga. Jämfört med svenska västkusten är det dock fortfarande glest med båtar på Sörlandet och i så fall är väl Västlandet rena ödemarken. Vi såg mycket få svenskar, de flesta långfärdsrustade. Det flesta utländska båtarna kom från Holland. De är vana vid Nordsjön. Vad man kan förvåna sig över är att Stavanger faktiskt ligger söder om Oslo även om naturen får det att verka som om det var betydligt nordligare. Allt var betydligt småskaligare när vi kom norr om oljestaden. Att det skulle finnas snö så långt söderut hade vi inte heller förväntat oss.

Synapsen har fungerat perfekt och vi har lärt känna henne och lärt oss segla henne. Jag kan inte låta bli att le åt alla svenska Bavariaägare som på sina hemsidor skriver att man valt en extra stor motor för att det känns säkrare. Säkrare mot vaddå? Vid ett tillfälle låg vi vid sidan om en 37a med den större motorn. 15-18 m/s motvind och vi gick 0,2 knop långsammare. I områden med mycket kraftigt tidvatten eller vid ännu högre vindstyrkor kanske den skillnaden motiverar priset men jag tvivlar på att majoriteten råkar ut för just dessa situationer. Min uppfattning är nog att många svenska Bavariaägare blir i hamn i starka vindar.

Nästa gång skulle vi vilja bege oss ännu längre upp i Norge för det är ett land som verkligen är värt att segla i om man tycker om natur och inte tycker lika mycket om mygg. Vi hittade inga så det passade oss fint. Vart vi seglar nästa år vet vi inte än. Vi har talat om östkusten och Åland med det är just myggen som avskräcker. Kanske kan Du som läser detta och bor där borta övertyga oss om motsatsen. Vi finns i alla fall kvar på den här bloggen.

Det blev inte så mycket bilder här på slutet för vi sabbade kameran redan i Kristiansand och lånade sedan Alexandras men hon åkte söderut när vi kom hem.


Tisdag den 15 Juli

Hemma i Helsingborg. Seglad distans 61 nm. totalt 927 nm.

Synapsens snabbaste tur.

Vi stannade kvar på Anholt det mesta av dagen. Gick upp till byn och ut på "Öknen" i den strålande solen. Väl tillbaka i hamnen köpte vi havskräftor och tonfisk och sedan blev det en hälig middag ombord. Vid fyratiden var det dags att ta farväl av Anholt och våra trevliga grannar och börja hemseglingen. Direkt efter revet vid hamnen kan man sätta kurs mot Helsingborg och starta autopiloten. 10-13m/s in 100-110 grader och vi trodde att vi flög fram. Några timmar senare ökade vinden till 14-17 med topp i stormstyrka och med två rev i storseglet insåg vi att vi tidigare seglat med beskedlig fart för nu gick det verkligen undan. Autopilot var inte att tänka på utan här var det styrning som gällde. Efter Gilleleje försvann vågorna och därmed surfningen men farten var ändå hög ofta över tio knop. Härligt att komma in i Sundet medan mörkret faller på. Först i höjd med Viken började vinden lägga sig något så det blev ändå en lätt tilläggning. Hamnfogden vände vå skylt i morse så det var fritt fram in på vår plats.

Härligt att vara hemma fast segla skulle jag gärna göra var dag. Detta var en av våra sista turer med Synapsen för vi har beslutat att sälja henne och titta efter en större båt som vi ska ha med oss jorden runt. Sannolikt blir det en Bavaria.

På väg upp till byn. Antingen ett ufo eller solen som bryter igenom. Hemma igen.


Måndag den 14 Juli

56.42.9 N 11.30.8 Anholt. Seglad distans 77 nm. totalt 866 nm.

Händelselös dag med mycket motström.

Det rasslade rejält i riggarna när vi vaknade. Eftersom vi bara skulle till Anholt tog vi det ganska lungt på morgonen men fram mot halv nio kom vi iväg. Vanan trogen åt vi frukost "till havs" vilket innebar att vi nöjdes md att sätta genuan på väd sydöver. Då det blåste 12-15 gjorde det väl inte så mycket men vi fick lite senare upp storen med två rev eftersom vi hade vinden in strax under 90 grader. Ner mellan Jylland och Läsö hade vi omkring en knops motström vilket gjorde att vi trots seglat fart fick mycket tid att uppleva omgivningarna. Efter Läsö gick vi ut på flacket och kunde utan ström slöra mot Anholt.

Redan tidigt såg vi att det var ganska många master i hamnen. Att leta bra plats därinne kändes helt onödigt. Eftersom alla båter på Anholt liggen för ankare med vanligtvis fören mot bryggan finns det bara ett sätt att tilläggsankra, dvs kila sig in mellan båtarna med eget ankare ut. Upp mot vinden låg redan tre rader ut så det var bara att kila sig in där det kändes lättast. Sedan fick vi gå över fyra båtar för att komma i land. Det blev mycket långa linor mot land. På detta sätt känns dock aldrig Anholts hamn full. En tysk ville lägga sig bakom oss men när han skulle kasta i sin dragg hade han glömt att fästa den i en lina. Trist och dyrt plums. Han valde att gå ut ur hamnen igen. Synd, för det är trevligt på Anholt.

Vi hade trevliga grannar och alla hade lite att berätta så det blev en gemytlig och varm kväll.

Gastanker på Skagens redd. Kvässtämning på Anholt. Elskåpet är kanske inte tillräckligt när det är fullt i hamnen.


Söndag den 13 Juli

53.47.1 N 10.35.3 E Skagen. Seglad distans 81 nm. Totalt 789 nm.

Mycket underhållning.

Vid sjutiden var det dags att ta sikte på Danmark. Regnmolnen låg fortfarande tunga över landet medan det såg ljusare ut till havs. Vi gick för motor ut mot lilla Torungen eftersom vinden var rakt emot. Väl därute satte vi segel och slörade SE mot Skagen. Vinden låg på 13-15 med topp på 17 m/s så det gick undan. När molnen väl skingrades helt vred vinden till en halvvind och det var dags att ta in två rev i storseglet. I takt med att vi närmade oss Skagen mojnade vinden och vi kunde reva ut igen. Efter lite drygt tio timmar ankom vi till Skagen, salta efter en härlig segling.

Hur kul seglingen än var, var det betydligt mer underhållande att komma i hamn. Vi fick en plats längst in mot kajkanten. En halvtimme senare kom en 40-fots motorbåt in med några riktiga glidargrabbar ombord. Problemet var att väl ingen av dem hade manövrerat båten tidigare. Ingen visste i alla fall hur man skötte en bogpropell så det blev full kalabalik när båten drev in i alla oss som låg där. Plötsligt var alla tre grabbar ombord upptagna med att sjkuta ifrån och ingen stod längre vid ratten. Då ryckte vår granne ut och körde båten sidlängs med sin dinge. När hela konkarongen passerade en 43-fotare fick dennes ägare nog, hoppade ombord på 40-fotaren och berordrade "skepparen" att flytta sig och sedan lade han elegant båten på plats inom ett par sekunder. Allt till hamnens förnöjelse. Eftersom båten drivit in i vår ankarlina rycktes ankaret upp och vi fick förtöja om med hjälp av grannen som ändå var ute med dingen. Några minuter senare kom en 43-fots segelbåt och skulle backa in mitt emot oss. Ned med den utfällbara bogproppen och så rätt in i vår ankarlina och där blev de hängande. På nytt 100-talet vid kajkanten för nu skulle det dykas. Inom två minuter hade en av gastarna tagit av sig och var igång med att lösgöra ankarlinan. Allt gick dock fint och både bogpropp och ankarlina klarade sig utan skråmor. Först därefter kunde vi äta fisk i lugn och ro. Kvällens - och nattens underhållning sköttes av några andra grannar.

Vi passerar Torungens fyr och lämnar Norge. Avancerad häckprop. Bagheera sitter fast.


Lördag den 12 Juli.

Vi ligger kvar i Arendal.

Det blev sen frukost i dag och sedan drog alla utom jag iväg på shopping. Håkan Nesser drog för mycket för min del. Regnet smattrade till mot däcket med jämna mellanrum. Efter lunch blev det dock strålande sol och vi gick alla ut för att titta på stan. Arendal är en mycket vacker ock trevlig stad, en gång Norges Venedig med en massa kanaler men dessa är nu igenfyllda för att göra plats till fler hus.

Vid kvällsvarden rullade åskan in igen och i blixt och muller spelade vi Elfer Raus där Ingegerd visade sig vara överlägsen. Inför läggdags planerar vi morgondagens segling mot Skagen. Pehr får bistå med kommentarer för hans dator har lagt av på det mer seriösa sättet.

Alexandra sliter framför datorn. Arendal von oben.


Fredag den 11 Juli.

58.27.4 N 08.45.8 E. Arendal. Seglad distans 43 nm. Totalt 708 nm.

Segling i åska

Efter dusch och tvagning blev det en ganska sen avsegling medan solen strålade över Kristiansand. Frukost medan vi ångade söderut mot Randöysund i motvind. Efter sundet var det dags att vända mot nordost och vi satte segel. Igenom Ulvöysund för fulla segel som man ser på omslaget av Kysten vår, Sörlandet och sedan vidare norrut genom Blindleia. Här dog vinden och det började åska och ösregna. Vid Lillesand regnade det så mycket att vi för en kort stund övervägde att lägga till där men beslutet blev att låta mig segla vidare medan de andra kröp mer i ruffen. Så snart vi kom utomskärs sken solen upp igen och det blev bra segling. Någon timme senare kom dock några rejäla åskväder som turligtvis klarnade upp precis när vi kom in till Arendal. Tankning till betydligt dyrare pengar än på Västlandet men prisnivån här får man vänja sig vid.

Efter lite letande i gästhamnen hittade vi en bra plats. Det är dock betydligt fler båtar här än vad vi upplevde för två år sedan. Väl här tog vi en sväng på stan i kvällssolen och njöt av tillvaron.


Torsdag den 12 Juli

58.08.5 N 08.00.4 E. Kristiansand. Seglad distans 52 nm. Totalt 665 nm

Runt Lindesnes i strålande sol

Solen hade bestämt sig för att lysa över Farsund i dag. Vi handlade lite mat när affären öppnade och sedan drog vi söderut för att runda Lindesnes. Det blev härlig segling SW 4-6 m/s. När vi drog genom Korshamn beslutade vi oss för att rulla in storseglet för att inte hålla för hög fart i det trånga och trafikerade sundet. Här finns inte riktigt plats till så många båtar i bredd. Efter Lindesnes åkte gennakern upp och vi flög fram i strålande sol.

Det var meningen att vi skulle övernatta i Höllen som skall vara något av en maritim knutpunkt här på Sörlandet. Det kanske det är men själva hamnen tar bara emot några få motorbåtar och i segelbåtshamnen som ligger på andra sidan berget finns inga toaletter. Det kändes inget vidare med Höllen så efter en glass beslutade vi oss att dra vidare till Kristiansand. Här kan vi i alla fall få en dusch i morgon. Summa sumarum blev det en ganska lång dag på sjön för trots mycket segel gick det inte särskilt fort.


Onsdag den 9 Juli

58.05.5 N 06.48.5 E. Farsund. Seglad distans 33 nm. Totalt 613 nm.

Sol och värme igen.

I dag seglade vi tidigt igen. Seglade förresten, som mest blåste det lite drygt 2m/s rakt bakifrån så det blev motor. För att slippa motströmmen gick vi lite närmare Hidra och sedan i strömlä bakom Lista. Turen runt Lista tog inte så lång tid att vi hann irritera oss på strömmen och sedan var det inomskär till Farsund. Väl framme fick vi en plats i gamla gästhamnen och efter en liten flytt några timmar senare även med tillgång till vatten och el. Då hade Pehr och jag i och för sig redan burit 70 liter vatten eftersom vi var helt tomma. Nu ligger vi precis utanför Coop så handlandet är inte heller ett problem. I Farsund ligger man gratis och då ingår även morgonfralla och tidning. Bra PR för staden och det var väl också så det var tänkt.

Vi hann med en lång promenad på stan där det var lite leben inför festivalen som börjar i morgon. Gratis och god lax och en nylanserad dryck som var gratis och smakade därefter. Surt för dem som ska betala för eländet i framtiden. Namnet har jag redan glömt. Farsund är en mycket trevlig och vacker stad som man absolut inte bör missa. Jag var här i höstas som sista anhalt innan nordsjöseglingen men då kom vi sent på kvällen och gick på natten så det enda jag hann se var bryggan och s/y Ronja på väg hem från Brasilien.

Efter turen på stan satt vi och njöt resten av kvällen i den strålande solen. Underbar kväll.

Bilder kommer när vi hittar ett trådlöst nät.

Morgon på väg ut genom Rekefjord. Aledxandra tar en tupplur i lugnt väder. Gott om Bavaria 37 i Farsund.


Tisdag den 8 Juli.

58.20.4 N 06.15.2E. Rekefjord. Seglad distans 61 nm. Totalt 580 nm.

Mycket motström

Det är dryga 40 nm mellan Tananger och Rekefjord men med i stort sett konstant 2 knops motström blev det betydligt längre.

Vi lade ut från Tanager vid halv åtta i lätt duggregn. Halvvind i 2-6 m/s. När det kom vind seglade vi och när den blev för lite fick vi ta hjälp av motorn. Mycket segel upp och ner. Fort framåt gick det i alla fall inte. Det mesta av dagen satt vi alla och läste. Kanske för att vi seglat sträckan tidigare, kanske det lite sorgliga att man måste vända hemåt igen. Vet ej men vi var alla ganska tysta det mesta av dagen.

Mot sen eftermiddag ankom vi till Rekefjorden. Hur man hittar in här i dåligt väder är en gåta men det är väl för att kompensera naturen man har satt dit två stora fyrar vid inseglingen. In i fjorden går stora båtar för att lasta singel. Hela berget håller på att splittras i bitar. Längst inne i den korta fjorden ligger en gemytlig hamn. Amperen i den enda kontakten räckte inte till ström till mer än de tre båtar som redan låg i hamn och vattenslangen räckte inte fram till oss. Det första struntade vi i för ström har vi massor av ombord, det senare lite mer irriterande för vatten hade vi nästan inget av. Mulltoan var otroligt ren. Pengar kostar det inte heller.

Perfekt hamn för en eller några övernattningar.

Ingegerd och Pehr traskade hela vägen ( 4 km) till Hauge som är närmaste by för att köpa lite mjölk. Starkt gjort. Marie och Alexandra gjorde en pasta med köttfärssås under tiden Jag avslutade min Rankinbok.

På väg söderut i motström. Synapsen i Rekefjord