Måndag den 7 Juli

Vi ligger kvar i Tananger.

Ny hemsida.

Fram mot kvällen i går började det att mulna på vilket innebar att vi lade upp dingen på däck, satte upp sittbrunnskapellet och gjorde oss klara för regn. I hamnavgiften på 90 kr ingick dock bredband från Hotell Hummern vilket alltid är trevligt. För tillgång till samma bredband betalar hotellgästerna 175 kr men det tänker vi inte tala om för någon. Pehr och jag fick var sin kod. Att få tillbaka bilderna till gamla hemsidan verkar dock helt omöjligt då underbiblioteken ej längre är åtkomliga. Alexandra gick i stället i gång med php-include och css och gjorde en helt ny hemsida. Det är den Du tittar på just nu och vi hoppas att Du också är nöjd med den. Skriv gärna och kommentera. Alla bilder vi har lagt in finns för 2008 men alla gamla sidor är ännu inte omgjorda men det kommer. Nu är det min uppgift att lägga in lite fler bilder som kommer under kvällen.

Regnat har det gjort hela dagen och då Alexandra har varit upptagen med datorn har vi andra läst och lagat lite mat. I ett kort upphåll passade Alexandra och jag på att gå till affären. Tananger är en märklig stad/by. Trots att stället funnits sedan 1600-talet finns det bara några skjul kvar i gamla hamnen och samtliga åtta affärer är förlagda till ett shoppingcenter. Vad fanns här innan??

I morgon drar vi söderut igen. Om seglingen hemåt kan du läsa här.

En slö dag i hamn: Frukost på sängen. Alexandra fixar en ny hemsida åt oss. Pehr och jag vid datorerna.


Söndag den 6 Juli

58.56.0 N 05.34.5 E. Tananger. Seglad distans 12 nm. Totalt 519 nm.

Mot fastlandet medan molnen närmar sig.

I morse kom ett sms. Sigrid föddes strax efter 3 i morse. Grattis Katinka och Daniel. Söt liten unge.

Vi vill också gratulera Göran som fyller lite mer i dag.

I dag blev det åter en kort sträcka. Vinden skall vrida i SSE senare på dagen så vi gick på förmiddagen in mot Tananger på fastlandet. Varm segling i halvvind 4-6m/s även om det började molna på lite från syd.

Väl framme handlade vi räkor av en nordsjödykare som tvingats till pension vid 45 års ålder. Nu jobbade han med skaldjur i stället. Tananger har en trevlig lite hamn när man väl passerat oljecisterner och skeppskajen längre ut.

Kvitsöy på kvällen med lite svensk skärgårdskänsla. Det mulnar på när vi går ut mellan skären på väg mot fastlandet.


Lördag den 5 Juli.

59.03.7 N 05.24.1 E. Kvitsöy. Seglad distans 19 nm. Totalt 507 nm.

Skärgård i strålande sol.

Vid lunch var det dags att gå från Finnöy. Passade på att tanka norsk diesel 9.60/l. Inte illa. I den lilla lanthandeln med kombinerad dieseltank och gästbrygga hittade vi en affisch som berättade att Tina Nordström dyker upp på ön under tomatfestivalen i Augusti så här heter hon väl TomatTina. Tomater är den stora inkomstkällan här på ön men vi lyckades inte se en enda planta. Alla plantor importeras dock av sonen i lanthandeln vilken jag utgår ifrån ger den ekonomiska förutsättningen för att driva affären. Av egen kraft lär den inte överleva.

Segling varvades med motorgång när vi i NW vind snirklade oss västerut mot Kvitsöy i yttre skärgården. Helt underbart väder med lagom vind. Fyra timmar senare var vi framme och kunde konstatera ett detta liknar svenska västkusten med kala skär, pittoresk bebyggelse och en massa båtar vid bryggan (de flesta Bavaria). Vi ligger utanpå en 42:a som precis kommit tillbaka från Carbien.

Under eftermiddagen har vi tagit det lugnt, läst och tittat runt på ön eller snarare öarna för här är mängder. Kvitsöy är en egen liten skärgård med hundratals skär vilken man verkligen får ett bra intryck av när man kommer upp en bit. Vi gick upp till radarcentralen som bjöd på utsiktsplattform för fotfolket. Hela Kvitsöy är översållat med antenner och radar. Antennerna är på storlek med Grimeton i Falkenberg.

Här på Kvitsöy nådde vi i motsats till vad jag tidigare trodde, vår västligaste punkt på resan.

I bleke på fjorden. Farleden på väg in mot Kvitsöy. Kvitsöy som egentligen är mängder av små öar.


Fredag den 4 Juli

59.08.9 N 05.50.7 E. Reilstad på Finnöy. Seglad distans 45 nm. Totalt 488 nm.

Många tilläggningar.

Kl 07.10 ankommer katamaranen till Lysebotn. Då bör man inte ligga vid kaj förkunnar en stor skylt på land. Båten drar upp över 2m svall när den ska lägga till längst inne i fjorden. De flesta båtar som ligger där drar en runda nät katamaranen kommer men vi valde i stället att gå tidigt. Direkt efter vi lämnat kaj satte vi genua och surfade ut i 12-17m/s. Efter 10 minuter mötte vi katamaranen men i planingsfart drar den inte mycket svall. Vi seglade tätt längs södra bergväggen men hade trots detta en halvvind från syd. I mitten av fjorden såg det ut att vara nordvästliga vindar. Fantastiskt sätt att segla eftersom fjorden bara är drygt en halv sjömil bred med 500- 1000 m höga väggar. Seglingen ut i den tidiga morgonsolen med bara kluckandet och ljudet från alla vattenfall är nog det mest fantastiska vi upplevt på denna segling hittills. Efter en timme dog vinden helt och vi fick gå för motor. Därefter var det segling, motor, segling, motor resten av dagen med vindar från 0-17 från absolut alla riktningar.

Sista biten till Judaberg på Finnöy hade vi stabil östlig vind 5-8 m/s. I Judaberg visade det sig vara dåligt med gästplatser och obefintligt med toaletter så efter en lunch gick vi vidare till Reilstad i stabil västlig vind 7-9 m/s. Otroligt. I Reilstad hittade vi en perfekt plats där vi lade till. En timme senare där tidvattnet gjort sitt och en båt kom in gick vi på grund. Då bytte vi plats igen och lade oss framför affären där vi kunde ligga hela natten. En timme senare kom en sandsugare in och skulle lossa sand så det var bara att flytta sig igen. Då lade vi oss på boj med fören mot bryggan och nu fungerar djup och plats.

Efter tilläggning tog vi en rekommenderad promenad till Teigen, ett berg 150m ovanför stan med fri utsikt i alla väderstreck. Helt fantastiskt att blicka ut över hela skärgården. Efter promenaden blev det middag och snart är det dags att vila. Det är fredag, första varma helgdagen och säkerligen många andra som tänker på annat än vila så vi får se hur det blir med vår.


Torsdag den 3 Juli

59.03.3 N 06.36.8 E Lysebotn. Seglad distans 24 nm. Totalt 443 nm.

Snö och höga fjäll.

I dag skulle vi upp på Preikestolen så det blev tidig uppstigning. Bussen till Preikestolshytta gick från bryggan i Forsand kl. åtta Bussen var en liten handikapptaxi med plats för tio och i går hade det varit överfyllt och nu var chauffören orolig eftersom vi redan var fem från Forsand. Förutom sin oro som vi fick del av nästan en timme var det en trevlig gutt som berättade mycket om det mesta. På Preikestolen hade han dock aldrig varit. Han var nog lite för lokal. Vid nio började vi gå och knappa två timmar senare var vi uppe. Ganska tuff promenad till största delen på stenblock. Det blåste så mycket på toppen att det var svårt att stå upprätt men utsikten var betagande. Snö på topparna och höga berg längs hela den smala Lysefjorden. Att fika som tänkt var det inte tal om pga blåsten så vi fick gå tillbaka lite först. På väg ner mötte vi sedan hundratals människor som var på väg upp. Jag har aldrig sett så mycket folk på en vandringsled förr. Det var kö hela vägen så man skulle tro att det var rea på damkläder högst upp. Jag tvivlar dock på att alla kom hela vägen för några stönade redan efter en tredjedel och vissa barn kroknade långt tidigare.

Väl nere tog vi bussen tillbaka till Forsand och satte segel in i Lysefjorden för vi ville se den från vattnet också. Seglen fick dock snabbt strykas. Till bron vid mynningen var det platt läns och där vred vinden och gick rakt emot. Fallvindarna från bergen växlade mellan 0 och 22 m/s dock till största delen över 15. Det var häftigt att passera under Preikestolen och gå vidare in i fjorden. Sista biten längs Kjärag var mest imponerande. Här låg snön kvar i klippskrevorna och vattenfall kastade sig ut för den 1000 m nästan lodräta väggen som man följer. Djupet är 100- 400 m direkt nedanför klippväggen så man kan gå så nära man vill.

Vid sjutiden lade vi till i Lysebotn tillsammans med en polsk och en finsk båt som bägge skulle byta besättning där. Vi var de enda där. Det kostar inget att ligga där men något annat än att titta på naturen finns där inte heller. Den finske båten – en Bavaria 46 skulle vidare till Västindien , långt från snön och klipporna här.


Onsdag den 2 Juli

58.54.0 N 06.05.9 E Forsand. Seglad distans 15 nm. Totalt 419 nm.

Segling in i landet.

Efter en morgon i lugn och ro drog vi vid tolvtiden iväg in i Högsfjorden. Tre timmar senare hade vi lagt till vid en liten lanthandel med egen brygga, båtmack och det storslagna namnet Lysefjord Marina. Nåväl ca 10 gästbåtar finns det väl plats för. Naturen är storslagen med höga berg runt omkring och lite Österrike-känsla. Det var så varmt när vi ankom att vi spenderade resten av dagen på att göra ingenting, dra runt lite med dingen och läsa.


Tisdag den 1 Juli

Vi ligger kvar i Stavanger.

Alexandra anslöt sig till besättningen och med henne kom värmen.

Efter elva timmars sömn kände man sig ganska utvilad. Till frukosten lade först kryssningsfartyget Mona Lisa och sedan den gigantiska Lirios till här på kajen. Plötsligt blev allt annat litet. Förmiddagen gick åt att slappa, fixa lite på båten och städa. Ingegerd och Pehr var dessutom på Oljemuséet som var värt ett besök. Vid fyratiden anlände Alexandra till Sola flygplats i Stavanger. Det var lite häftigt att komma ut dit och se en flygpalts där helikopterterminalerna var större än linjeflygsterminalen. Väl tillbaka i Vågen hade det blivit riktigt varmt och här har vi nu första fina sommardagen. Hamnen är plötsligt full av båtar och på kajen är det knökafullt. Lirios gick vid sextiden och då fick vi veta att strömmarna kan bli ganska häftiga och att man borde undvika hamnen. Vi låg dock kvar och det var inte så illa som förutspått. I kväll ligger vi kvar och njuter solskenet. I morgon går vi vidare mot Lysefjorden.

Alexandra inledde turen till Norge med att lösa Sukuko. Marie och jag inne i Vågen. Flugskiten till vänster om Lirica är Pehr och jag i dingen.


Måndag den 30 Juni

Vi ligger still i Stavanger. Seglad distans totalt 404 nm.

Det blev lite si och så med sömnen men vi ligger väldigt bra här. Tidig morgon ankom dessutom Queen Elisabeth 2 och lade sig en kort bit bort vilket medförde rätt mycket oväsen när hon skulle bogseras in på plats. Ytterligare ett kryssningsfartyg med engelsmän som kom senare fick plats på kajen.

Efter frukost handlade vi lite fisk här nere vid kajen och sedan drog vi på turisttittande. Stavanger är vacker även från landsidan även om man på det sena 90-talet lyckats lägga in några verkliga stadsförstörare. Det händer en del i och med att det är årets kulturhuvudstad. Lunch i båten och sedan fortsatte vi att gå runt. Sent på eftermiddagen sprang alla överviktiga sportskoklädda amerikaner och Gucciklädda japaner tillbaka till QE2 och de bleka engelsmännen till det andra faryget. Vi passade på att se när QE2 lade ut. Körsång på däck och sedan ett tut och sedan fick bogserbolaget jobba. I am Sailing spelades ut över staden när båten majestätiskt lade ut mot fjorden. Enligt uppgift på kajen är detta QE2’s sista färd. Hon ska huggas upp. Det blir väl för dyrt att renovera till dagens standard.

Laxen intogs ombord i solsken. Lite kallt bara. Vi hade tvättat men torktumlaren fungerade inte så det blir till att försöka torka i kylan.

Torktumlaren fungerade inte så det blev till att torka i solen. Tungt jobb att bära predikstol. QE2 på väg ut.

Om seglingen upp till Stavanger kan Du läsa här.