19 Juni. Vatten i båten.

Suck. När jag skulle lava in spinnackrarna i förskeppet upptäckte jag till min fasa att det kluckade till när kastade in en tom påse för om bogproppen. Fullt med vatten. Eftersom jag klorerade tankarna när jag fylllde på i söndags och vattnet i förskeppet luktade klor vet jag att det kom från tanken. Misstänker att det finns en större läcka i överloppsskyddet. Det får kontrolleras när vi har stuckit. Just nu finns det ingen tid att plocka rent bakom panelen i fören. Tanken är helt full så det läcker inte från utgående slang. Nu är det i alla fall uttorkat och jag har slängt ner det sista. Skickade ett mail till Holm och beklagade mig över deras dåliga arbete. De bad mig komma in för åtgärd men just nu orkar jag inte ha med dom att göra mer. Jag fixar det själv. Resten av båten är klar och det är väl bara att ge sig iväg.


16 Juni. Ösregn

Regnet vräker ner och det är 13 grader. Som gjort för inneväder förutom att vi numera har en kombinerad hall, matrum, vardagsrum och kök. Tveksamt om ytan är större än ombord. Resten håller hantverkarna på med. Alltså dags att flytta till båten för nästa vecka åker även vattnet i badrummet. Hade det inte varit för just ösregnet så hade vi säkert packat det sista i dag. På torsdag beger vi oss iväg på sommarens äventyr, förhoppningsvis i strålande sol. Det blir först norrut till Mölle för att fira midsommar och sedan söderut mot Tyskland och Polen. För närvarande lyckas jag inte få min dator att koppla upp sig till telefonen men det får vi hoppas löser sig för annars blir det inga nyheter på här sidan. Vi hoppas på det bästa.


10 Juni. Vilken seglingsvecka!!

Ännu inte inte semester men väl semesterväder och en extra fridag i mitten satt inte fel. Det är dagar som dessa man verkligen inte ångrar att man valde segling. Bilder blir det inga för Marie tog med sig kameran till Irland där Caroline håller på att flytta. Radarkursen i vecka gick bra så nu får jag även ha radarn ikopplad i Tyskland. Dom är lite petiga där nere. Mest seglat har det naturligtvis blivit med Alexandra men i går stack Hanna och jag ut en sväng. Hon hade suttit för mycket i Rostock och behövde luftas. Inte för att jag fattar varför man måste blockera ett toppmöte men det är säkert en massa annat jag inte heller förstår. I fredags avslutade vi kvällen med att ligga på de nya solstolarna på Gröningen och kolla ut över ett blankt Sund och Kronborgs fyr i bakgrunden. Gårdagens Kullasegling gick att genomföra men den blev mer driva än segla. En dag för de lätta båtarna. I dag har det luftat lite mer och varit den ultimata serglingsdagen.


27 Maj. Synapsen i vattnet

I fredags kom hon äntligen i vattnet. Det har fortsatt varit en hel del mekande i helgen men nu fungerar allt som det ska. Det är alltid lite nervöst om alla instrument i masten ska fungera. Jag lägger in två bilder på hur vi slutligen löste bogpropp och vattentank. I mitt tycke en bra lösning där bägge delar fick plats i fören så att stora facket blir helt fritt. Säkring och huvudströmbrytare till propp och ankarspel sitter i stora facket. Mellan bogpropp och vattentank (delvis under tanken) finns stuvplats för sådant man inte använder så ofta (eller aldrig) som reservpropeller och extra länspump. Med ett extra batteri är vi nu uppe i 395 Ah förbrukning.

I dag var jag ute med sjöräddingen i Grötvik utanför Halmstad och testade navigation enbart med radar och papperskort. Mycket lärorikt. Det är otroligt så fort man kommer in i det. Plotter är bra men ett åskväder och sedan måste man kunna navigera med kort.


23 Maj

Ännu en skeppare men ingen båt

I dag tog Alexandra sin skepparexamen - grattis. Med sina 16 år tillhör de yngsta i landet. Nu är vi tre i familjen. Frågan är bara vem som skall bestämma i sommar. Båt har vi ännu ingen. I helgen rann sinnet över på mig och jag gav Holms varv ett ultimatum att sjösätta båten denna vecka avsett skick. Det tog visst skruv för nu är det full aktivitet. Vad hjälper det oss att ha en båt kvar på land som bara saknar lite lite grann från att bli färdig. En båt på land är en båt på land och som sådan oanvändbar om man inte vill fika i den. Holms varv har bytt ägare och det är uppenbart att den nye ägaren har noll koll på hur man styr ett varv. Det kanske blir bättre om några år men jag kommer i alla fall att hålla mig därifrån den närmaste tiden.

Förra veckan var vi i Portugal nere på Algarvekusten. Jag skulle jobba, Marie och Alexandra slappa. Vi bodde i hamnen i Vilamoura men hann också titta på några andra sevärda sjöfartställen. Cabo St Vincente, det yttersta hörnet i Europa som man rundar på väg in till Medelhavet. Hamnen i Sagres där Henrik Sjöfararen hade sin navigationsskola och varifrån de portugisiska upptäcktsresande började sin färd. Lagos med sin stora internationella marina där man redan hissat årets ARC flagga. Här var det en kollosal aktivitet bland seglarna trots att säsongen bara har börjat. Faro med sitt långa inlopp i floden där segelbåtarna får ligga ganska långt ute pga tidvattnet. Slutligen Vilamoura med några få internationella seglare men påfallande många motorbåtar modell större registrerade i London. Det var nog egentligen här man kände sig minst hemma. Det finns mycket att se på i Algarve om man intresserar sig för det marina. Sist men inte minst härligt väder. Sol och vindar mellan 0 och 25 m/s. 90% eller fler som åker dit ser dock knappast båtarna utan träffas ute på golfbanorna i stället. Annat nöje bara.

Cabo St Vincente, Surfarnas paradis på sydsidan, Hamnen i Sagres

En Swan väntar på broöppning i Lagos, Marinan med staden i bakgrunden, Klippor utanför Lagos

Tidvattnet på väg ut i Ferragouda med Portimãu i bakgrunden, Segelbåtar ankrade i floden utanför Faro, Solnedgång i Vilamoura


6 Maj

Synapsen börjar bli färdig. Skrovet har fått en ny omgång epoxy, primer och bottenfärg. Allt för att byta från racing till mjuk och mer hållbar färg. Skrovet är polerat och klart. Ankarspelet är monterat så nu ska bara vattentanken och bogproppen in. Det blir ett extra batteri i fören också så att hon sammanlagt kommer upp på 420 Ah i förbrukning. Har också borrat upp ventilationshål till förstuven. En annan 37a kom också upp på land denna vecka för att få installerat en bogpropp. Noterade då att även denna har haft problem med att få gummikåpan över drevet att fästa. Det fel som "På Kryss" ' besiktningsman hittade på den nya 30an var således ingen tillfällighet. Se den 8 April.

Uttag till bogpropp och gammal bottenfärg. Klar tunnel, proppen ännu ej monterad. Visst ser hon grann ut.

Annan 37a med lös gummikåpa. Vattenslang och el till bogpropp. Under kan man se de nya skotten vi gjorde till vattentanken. Vik upp kablaget vi steppning. Masten vilar på metallen mellan kabeltunnlarna. Många klämmer sina kablar här vid sjösättning.


30 April

För första gången sedan 60-talet har jag ingen båt i vattnet före första maj. Usch. Å andra sidan har jag varit ombord mycket för att få ordning på henne. Nu börjar hon bli färdig. Håller på med finspackling till bogpropp och så har vi moterat på en radar. När den skulle kopplas till plottern visade sig att plottern i komplett utrustat skick passar till pidestalen. Vi måste antingen byta plotter eller göra hål på framsidan av pidestalen. Det är svårt att plasta snyggt så det kanske blir en liten rostfri "låda". Vi får se. Måste tänka några dagar. Vi har tagit bort all gammal bottenfärg. Den var värdelös. Kör ny epoxi, ny primer och sedan mjuk färg. Det har tagit lite tid. Förhoppningsvis blir hon grann när hon är färdig. Bild på radarplattforn på masten.


23 April

Det har varit en aktiv vecka. Arbete med vattentank, bogpropp, ankarspel. Hälsade på hos Måns på hans underbart välskötta S/Y Olivia. Det blev många goda råd.Tack. Luckdämparna kom upp direkt. Noterade dock att originalvattentanken fram sitter så lågt att man inte får in en bogpropp i samma fack. Vi sätter vår lite högre så får allt plats. Då kan man spara det stora facket till stuv. Motorn till bogproppen är ännu ej på plats.

I går var vi på föredrag i JRSK på Saltholmens Varmbadhus i Göteborg. Lyssnade på några av dem som vänt om i förtid. Ralf berättade tillsammans med sin son hur allt som kunnat gå snett gick snett under ett år till havs på deras Bavaria 47. De vände på Kanarieöarna. Sedan Lola och Carlos som seglat sin engelska 37 fotare i småbitar i en storm på väg till Madeira. Slutligen Bengt och Inger som i sin HR 34 stoppades av packisen utanför Grönland och gick till medelhavet i stället. Trots det tragiska temat hade vi en vansinnigt rolig dag med mycket historier och många skratt. Alla tre paren var stora berättare som alla hade en fantastisk historia att berätta. Dessutom fick vi tid att prata med alla och utbyta erfarenheter. Vi hade mycket att samtal om på bilresan tillbaka. Det är inte anstängande att åka till Göteborg för en sådan dag.


16 April

Stora projekt på gång. Det ser likadant ut överallt.

Huset skall byggas om och ut. Lite åkte ut och mer skall ut. I båten ser det likadant ut. Full aktivitet. Det är så mycket som skall göras att jag låter henne ligga på land ett tag till. Faktum är ändå att det är på land den stora aktiviteten ärger rum. Många att prata med och många erfarenheter som byts ut. Det finns mycket god hjälp att få. När båtarna väl ligger i vattnet flyr de flesta ägarna. Vi är bara ett fåtal kvar som dagligen ses nere i hamnen. Till högsommaren skall dock bägge projekt vara klara. Huset blir betydligt större och förhoppningsvis bättre. Båten bara bättre. I fören blir det bogpropp, ankarspel och ny vattentank.

Det blev mycket arbete i helgen. Förutom arbete med delarna i förskeppet kommer jag även sätta radar i masten. Alla kablar drogs fram. Drog tre separata garn från panelen till pidestalen så att jag kan dra fram alla kablar dit. Sedan hann jag med det mesta av arbetet på däck samt att tvätta av henne. Nu skall hon bara poleras och vaxas. Hempel står för bottenarbetet. Då jag inte är så förtjust i den originala racingfärgen lägger vi på ny primer och så en mer stabil färg.

Medan vi stod och arbetade lyftes Maxi 33 "Carpe Diem" upp på varvet. Hon hade sjösatts i Helsingborg på morgonen och det visade sig då att hon sprungit läck. Det blev snabbt upp på land igen. Så snabbt att grannens bil blev stående kvar. Efter mycket mätande stod det dock klart att man kunde köra ut den mellan båtarna. Alternaivet hade varit att lyfta bilen. Det fanns inte så många mm att ge på men det lyckades att köra ut bilen. Mycket munterhet på båtarna.


8 April

Hemkommen från Irland. Tog en tur ut till Aran en strålande dag med ostanvind på 4-6m/s. Händer inte så ofta. Vi hade ett mäktigt högtryck en vecka med konstant sol och lätt ostanvind. Bara att tacka och ta emot. Tänk vad man kan med en mobiltelefon. Medan vi var där ringde Rolf för att diskutera smörjning av rodret på Beluga. Tydligen skall hon i vattnet om några dagar. Det börjar bli brått.

Dagen innan vi åkte lyssnade vi på Janne och Carl-Erik som gick igenom utrustningslistan på sin båt, allt som de tänkt på vid anskaffandet och hur de reparerade allt som gick sönder. En mycket intressant kväll. Även om de har en HR fanns det nog inte en enda del som inte gick sönder under de tre åren de seglade jorden runt. Med andra ord mycket att lära sig.

I dag hade jag tänkt jobba på båten men magsjukan jag skaffade på Irland sitter i. Orkar inte dra många knop. Satt och läste lite i stället. Massor av tidningar hade letat sig hem. "Yachting monthly" med en mycket bra artikel om roderhaveri, Tyska "Segeln" med en bra väderartikel och "På Kryss" med en jämförelse mellan HR 341 och Bavaria 30. En Bavaria 33 hade väl kanske varit mer passande. HR hade som väntat inte många fel efter en säsong medan Bavarian hade desto fler. Intressant nog för vi har samtligt fel som nämndes i artikeln. Vad som skrivits om rodret har jag ännu inte hunnit kolla vilket i vårt fall inte spelar någon roll. Jag hade i alla fall tänkt att byta ut hela roderinfästningen till något som är mer hållbart. Såg en bild på en Hanse 371 som sjönk i Irlänska sjön för några månader sedan. Känns som om man vill ha något mer stabilt. När allt är sagt om alla fel och brister på Bavarian så måste man ställa det i relation till priset. Vi seglar båten hårt ibland, vi lagar mat på sjön, vilket ofrånkomligt leder till att man skaver ganska rejält på ytorna. Då är frågan om man är villig att lägga kanske 800t av miljonen i prisskillnad på bättre finish. Vi är inte villiga att göra det. Vi letade efter en stabil säker båt och då är nog Bavarian ett av de bästa alternativen. Alla delar är gjorda av stora och kända leverantörer och sedan kan man om så är nödvändigt själv uppgradera båten. Hade vi haft obegränsat med pengar hade vi kanske valt något annat. Vi lär väl inte få veta.


25 Mars

Strålande sol hela helgen. Mycket arbete på båten. Jag hade ett leveransfel på bottenfärgen så att den inte var giftig nog. Hempel står för notan med rengöring men det är ett j-a slit. Nu är hon fin. Gummikappan över S-drevet måste ha ramlat av dagen efter leverans för hela utrymmet innaför är fullt med tulpaner. Evt tar jag ut s-drevet för en fullständig rengöring. Helt onödigt atbete om leveransen varit OK. Sedan måste jag in i värmeväxlaren för att hitta resterande två vingar till skitimpellern som VP levererade. Den första höll < 25 timmar och den andra tog slut innan sommaren var slut. Otroligt. Fuglesang traskar runt i rymden och VP kan inte göra en impeller av samma kvalité som för 10 år sedan. Sedan fick inredningen skruvas loss så att jag kunde spänna upp mantågsstöttorna som var ytterst bristfälligt ditsatta. Fast det har varit roligt och en massa snack med de andra i hamnen är inte heller att förakta. Det är naturligtvis massor av andra saker som också måste åtgärdas men mer har jag inte hunnit denna gång. Bogpropellern skall installeras men det får Holm göra. Såga i skrovet gör jag inte själv. Sedan funderar jag på att byta wincharna till lite större.

Alexandra har några veckor kvar på sin skepparkurs och jag läser in mig på metereologi. Hopssa på att det skall komma igång en radarkurs här i stan i vår men det ser tveksamt ut. Har också tittat lite på sjökortprogram till datorn. De flesta som seglar längre sträckor tycks välja MaxSea men jag har fortfarande ingen aning om hur man kopplar ihop den med mina instrument från Raymarine. På Furuno tycker man logiskt nog att jag bör byta ut hela smeten men jag har svårt att se varför man skulle kasta nya och fungerande prylar. Jag får fortsätta att fråga runt. Lite allmän litteratur om segling och titt i alla tidningar har det också blivit.


4 Mars

Strålande solsken och en tur till båten. Det är dags att komma igång med vårarbetet även om det säkerligen hinner bli vinter ett par gånger till. Drömma sig bort kan man alltid. Har just haft födelsedag och fick lite böcker om långsegling. Passande i vintermörkret.

I går var Marie och jag i klubbhuset och lyssnade på Janne och Carl-Erik när de berättade om sista etappen på sin jorden-runt segling. Klubbhuset var knögefullt och Janne stod vid grytorna och lagade all mat själv medan Carl-Erik stod för mesta delen av snacket. Så var det visst hela vägen runt. I går handlade det om sträckan Godahoppsudden till Helsingborg. Det var få stop på sträckan men vi fick se mycket bilder på Cape Town, St Helena och Azorerna. En bild på Bavarian Ayla fanns med då Albatross mötte dem i Caledonian kanalen. Här fanns också bilder på många andra de mött under resans gång, många de störtt på många gånger under dessa år på havet. I början av seglingen tyckde de att 500 nm var lång sträcka. De 4200 nm från St Helena till Azorerna kändes inte lika lång även om det tog 44 dagar. Man vänjer sig långsamt vid havet. I nästa del av sitt föredrag kommer de att tala om den tekniska utrustningen ombord.


4 Februari

I går var vi i Göteborg. När båtmässan öppnade fanns vi på plats. Vi ville titta på lite båtar bl a nya Bavaria 40 Vision som vi läst en del om. För oss var det en besvikelse. Den är säkert bra till charter men för en familj verkar ytrymmet betydligt sämre utnyttjat än i vår 37a. Faktum var att ingen båt på utställningen kunde mäta sig med vår, möjligen bortsett från Najad 440 ac. Fast då är det ett litet annat pris. Najad har gått öveer till modernare design med rakare linjer, typ Hanse. Det tilltalar inte oss då båten vid segling blir mindre bekväm. Tänk att man kan tillåta sig att vara kräsen när det gäller en Najad. På utrustningssidan ville jag prata med Raymarine om elektroniklösningar och sedan ville vi bara titta på nyheter. Handlandet inskränkte sig till några böcker och skor och lite annat som man inte just behöver på sjön.

Efter båtmässan åkte vi ut till M/S Marieholm och Jorden Runt Seglar Klubben. Jag var med på årsmötet och talade lite med många. Efter årsmötet kom Marie och vi lyssnade på Lasse och Ann-Christine när de berättade om sin segling som kom att vara i 9 år. De hade med sig fantastiska bilder från seglingen även om det är svårt att visa några få höjdpunkter samlade under 9 år. Bägge ville med sitt berättande först och främst förmedla känslan av att vara iväg för om man bara koncentrerar sig på alla tekniska problem och lösningar kommer man aldrig iväg. Deras motto var alltid att vara förberedda på nästa sträcka men inte på hela resan. Nu har de gått iland och planerar inte ytterligare seglats övre längre sträckor. Efter föredraget fick de ta emot JRSK flagga för att de seglat hela varvet. Bland åhörarna fanns även Birgitta och Eric från Ariel IV på plats. Marie och jag hoppade middagen på M/S Marieholm och åkte hem. I dag skiner solen och vi får gå en promenad i stället. Drömma om varmare väder kan man ju alltid.


31 Januari

Äntligen har seglen kommit. Omsytt storsegel och en ny 104% MaxJib från Elvström. En vattentank till förskeppet har ännu inte dykt upp. Den ska också in under våren. det känns som det är dags att börja plocka lite med båten.

Under vintern har vi bestämt oss för att segla lite längre om några år. jag kommer att skriva med om detta längre fram. Jag hade inga tankar om att segla längre turer i denna båt men som tur var kan man ombestämma sig. Jag har haft kontakt med Eivind på Empire som just nu ligger i Chile och vi har diskuterat styrka och svagheter. Eivind vet vad det handlar om. Han har under resans gång hunnit utsätta sin Bavaria 42 för mycket. Vi har börjat studera cruising lite mer intensivt och Alexandra har börjat sin skepparkurs i dag. Med sina 16 år, en av de yngsta. Båten kommer inte att förändras något de första åren men vi kommer att handla delar med tanke på framtida behov. Det första årets planering handlar nog mest om attt fundera på hur hela livet skall se ut och hänga ihop. Alla beslut som fattas är svåra och stora.


8 Januari

Nytt år, nya äventyr. Synapsen ligger ännu på land. Hado hon legat i hade man kunnat segla i stort sett dagligen för någon vinter har vi inte haft än. Dock ska jag sätta in bogprop så hon skulle ändå upp. Tog en bild på skotpunkten till gennakern i helgen då det fanns en diskussion på Bavariaklubbens hemsida om detta. Om det skall hålla för 90 kvm i 10-12 m/s måste fästet vara rejält.

Mina segel tycks ha förkommit. De skickades från Elvström för en månad sedan och har ännu inte kommit fram. Någonstans finns de så då ska man väl kunna hitta dem igen. Omsydd stor och ny kryssfock.

Beställde främre vattentank från Floor Marine i dag. Glömde att kryssa för den när jag köpte båten. Stort misstag. Om man bara behöver en tank ska man använda den främre så att hon inte ligger baktung i vattnet. Det var alla små förändringar jag bestämt mig för under julen. Vi hörs lite längre fram.