Måndag den 9 Juli

N 54.03.47 E 13.47.05 Wolgast. Seglad distans 26 nm. Totalt 507 nm

Äntligen sommar.

Innan avgång kom det tre regndroppar sedan skingrades molnen och solen kom fram. Vid kvart över nio var det livlig aktivitet i hamnen. Bron nere vid Wieck öppnade tio och det tar ca en halvtimme att ta sig dit. Det var en karavan av båtar som i sakta mak tog sig fram på floden Ryck. Vi kom till Wieck en kvart för tidigt så i stället för att cirkulera runt lade vi till vid kajkanten och pratade lite med andra svenskar och danskar. Efter broöppningen seglade vi ut i Greifswalder Bodden och satte gennaker i 2-7 m/s från väst. Långsamt seglade vi mot Peenemünde för att ta oss in i Peenestrom. Vi passade på att tvätta och polera båten lite till. Elvakaffet intogs strax före tolv. Strax innan vi seglade in i Peenestrom dog vinden rejält och motorn fick börja sitt skift. Vid tvåtiden nådde vi Wolgast där vi lade till norr om bron. Vi har låtit oss berätta att det svenska kungahuset av och till lägger till vid kajen söder om bron. Efter fantastisk lunch tittade vi på stan. En underbar liten stad som de flesta turister tycks missa. Här fanns ingen stort Info i rådhuset. Kyrkan är den vackraste av alla de gotiska tegelstenskyrkor vi sett i de gamla hansastäderna (Wolgast är ingen hansastad men har en kyrka som om det vore en.) Här var det bara 187 steg och 40 meter till en fantastisk utsikt över denna lilla vackra stad. Under den svenska tiden var det också en av de viktigaste handelsstäderna då det var den enda vägen ner mot Stettin. Solen har strålat hela dagen och det har varit en riktig högsommardag. Vi har ändå satt upp sittbrunnstältet för vi räknar med att det kan komma en del mygg i kväll. Vi ligger mycket nära vassen. Nu ska det lagas mat.

Marie polerar och Ingegerd har precis tagit ner konen då vi plockat ner även storseglet för att gå in i Peenestrom för bara motor. Wolgast von oben, i alla fall från kyrktornet. Hamnen ligger på Schlossinsel som skymtas i bakgrunden. En rest av öst i de orenoverade hamnkvarteren.


Söndagen den 8 Juli

N 54.05.98 E 13.23.48 Greifswald. Seglad distans 25 nm. Totalt 481 nm

I dag var det kul – i alla fall för oss.

Klockan 05.20, 9.20 0ch 17.20 öppnas bron i Stralsund. Klockan nio fylldes bassängen före bron och alla cirkulerade runt. Först släpptes de västgående båtarna igenom och sedan var det vår tur. Från hamnen till bron är det fyra knop som gäller. I går efter broöppning var det dock race bland båtarna för att komma till en bra hamnplats. Bavaraian Popeye från Åhus måste ha maxvarvat för att komma först men precis innan hamnen kom en färja och Popeye och ytterligare en båt fick tvärvända. Det såg onekligen roligt ut. Till sist fick vi i hamnen ändå lotsa in de flesta båtarna för i den hårda vinden vågade ingen gå in mellan bryggorna för att kolla efter plats. Dock fanns det massor längre in.

Efter bron satte vi direkt genua och åt frukost i lugn och ro. I 12-14 m/s rakt från aktern gick det ganska fort ändå. Efter frukost tröttnade vi på att ligga i den tunga delen av fältet som passerat bron. Vi satte två rev i storseglet och sedan var det full rulle. Ute i Greifswalder Bodden ökade vinden och både vi och Lova, en svensk Arcona 400 mätte 19,1 m/s. Vi hade otroligt roligt när vi surfade oss upp genom fältet av båtar. Andra hörde vi sedan hade varit måttligt roade. Längre söderut började inseglingen mot Greifswald som går i västlig riktning och då var det roliga slut. Segel ner och igång med motorn. Greifwald ligger en bit upp i floden Ryck och nere i Wieck som är mynningen ligger en väldigt gammal bro som vi fick vänta på en halvtimme innan vi kom igenom. Uppe i Greifswald lade vi till i Hansevarvets marina. Hanse är nu uppe i att bygga 1100-1200 båtar per år. I sin leveranshamn vid varvet har man byggt en fantastisk marina där allt var så nytt att man fortfarande inte fått in elkontakter i övervåningen. Staden Greifswald har några fina Hansahus men vi var inte så särskilt imponerade av staden. Vi gick upp i kyrktornet 267 steg och flåsande befann vi oss 60 meter över staden. Imponerande. Vi har i Rostock och här hittat några bra namn på dagis. Här kan blåbäret och vitsippan slänga sig i väggen. Här heter det dagiset folkssolidaritet eller arbetstjänst. Tänk vilka glada, positiva barn som produceras där. Efter stadspromenad utnyttjade vi marinans nya faciliteter och rengjorde såväl oss själva som båten. Sittbrunnstält upp för här var det mygg. Rejält solbränd hann jag dock bli denna första varma men blåsiga sommardag.

Väntan på broöppning i Stralsund. Glad skeppare i rejäl vind. Broöppning i Wieck. Betydligt mindre bro. Det kändes som om man var kollossalt nära spridarna.

Skicka ALDRIG bilder till oss.

Tyvärr är det någon snäll person som försökt skicka bilder till oss. Då vi inte kan ta emot så stora filer ligger den och blockerar så vi dessvärre inte kan ta emot någon mer mail på synapsen@sailblog under denna semester. Om Du har skickat något mail får svar vänta till vi kommer hem. Vi beklagar. Skriv till oss på sailblog@hotmail punkt com i stället.


Lördag den 7 Juli

Vi ligger still i Stralsund. Vi hittade affären.

Det blev sen uppstigning i dag. I går köpte vi ett hamnkort på fiskebåten då hamnfogden hade gått för dagen. Det skulle vara laddat med 10 euro. När vi köpt ström visade det sig att det bara varit laddat med 4 euro så idag gick jag tillbaka och klagade. De ryckte bara på axlarna och gav mig ett nytt kort. Jag tror att det kan vara en affärsidé att sälja halvfyllda kort för de flesta upptäcker inte skillnaden. Det är svårt att göra av med 10 euro men det är det minsta beloppet man kan betala och man får inget retur när man lämnar tillbaka kortet. Det fick man i alla fall i Rostock.

Staden är trevlig men det mesta är återuppbyggt efter kriget. Ibland har det en tendens att bli lite för ”gammalt”. Vi fick dock betat av alla sevärdheterna. Rådhuset och St Nikolaikyrkan var klart imponerade. En initierad präst berättade enormt mycket om kyrkan och hade säkert kunnat fortsätta ett par dagar till om vi orkat lyssna. Efter lagom turistande tog vi en lunch och sedan skulle vi leta affär. Vi blev rekommenderade en liten affär vid sidan om gågatan. Vi hittade dit och konstaterade att det var ett ytterst blekt sortiment. Det var vänligt skrivet. Vi gick vidare och frågade några nere i hamnen och blev rekommenderade samma affär. Efter att vi frågat ytterligare tre gick vi till hamnfogden och frågade. Han ritade snällt in samma affär och sade att det var den enda i innerstaden. Ett gott råd till alla. Bunkra innan Ni kommer hit. Vi fick i alla fall ihop till god middag och lätt efterrätt. Det har blåst hela dagen – upp till 17 m/s. Solen har skinit det mesta av dagen men det kom faktiskt tre regndroppar. Det minsta på hela semestern hittills.

Det är lång väg ner till bryggan. Jag når oanade höjder utanför ett av de äldsta husen i Stralsund. Två ståtliga skepp, Gorch Fock i förgrunden och Synapsen i Bakgrunden


Fredag 6 Juli

N 54.19.08 E 13.06.00 Stralsund. Seglad distans 66 nm. Totalt 456 nm

Shorts time is short time.

Vid tio seglade vi iväg från marinan i Rostock. Efter tre kvart kom vi ut i Östersjön och satte kurs mot Darsser Ort. Solen sken och vi drog av de varma kläderna och satte på shorts. Sedan riggade vi gennakern och strax mulnade det på och började blåsa. Då åkte seglarställen på igen, gennaker packades undan och storseglet revades. I 10-14 m/s surfade vi sedan i upp till 10 kn mot Darsser Ort. Där gippade vi och seglade vidare mot det västra inloppet till Bodden. Lite senare dök det upp en tumlare och lekte i vårt bogsvall. Efter en knapp halvtimme tröttnade den och drog vidare. Vi fick några bra filmsnuttar som vi lägger ut om vi någon gång hittar ett WLAN. Då kommer också fler bilder och större kopior på bilderna. På väg mot Bodden kom också dagens enda regndroppar med någon decimeters avstånd. Strax därefter sken solen igen. Allt som allt har det varit en underbar dag i perfekt väder – alla fall om man som vi hade vinden in från aktern. Ni där hemma har uppenbarligen inte haft lika stor tur. Alexandra meddelar på telefon att årets Roskildefestival var det våtaste någonsin. Hon tröttnade när vattnet rann in i stövlarna. I morgon åker hon kanske dit igen – då bara för att höra musiken. Åter till seglingen. Elvakaffet serverades vi tolv. De av Pehr inköpta sockerbomberna erbjöd en sådan rejäl bukfylla att lunchen fick vänta länge. Vi saknar de danska frösnapparna.Vid Bock seglade vi in i rännan och sedan var det bara att följa snitslad bana till Stralsund. Segling hela vägen. Härligt att segla i 8 kn i absolut flatvatten. Till Stralsund ankom vi kl åtta och det var dags för middag i en underbar solnedgång. Här i hamnen ligger det många svenskar. Det verkar som om detta är det eftertraktade utflyktsmålet i Tyskland. Våra båtgrannar verkade inte tycka att vi var riktigt kloka som seglat i dag – och dessutom njutit av det. Det verkar som om många anser sig vara inblåsta här. I så fall lär man få vara kvar för det kommer att fortsätta att blåsa den närmaste veckan. Läggdags vid elvatiden.

Läns på väg mot Bock. Alla läser och vår pålitlige Helmer styr. Stralsund i kvällssolens sken.

Tumlare, film 7,3 mb. Tumlare, film 4,3 mb


Torsdag den 5 Juli

N 54.05.63 E 12.07.19 Rostock, Seglad distans 48 nm. Totalt 390 nm

God vind och hög sjö.

I dag sken solen till skillnad från hur det är i Helsingborg. Kuling och regn fram på eftermiddagen var utlovad så vi drog från Wismar vid kvart i sju. Det var ca 10 grader och kändes svinkallt. I den grunda rännan förbi Poel gick vi för bara storseglet för att dra ner på farten. Jag kände mig inte helt säker på djupet. När vi lade ut hade vi WSW 7-10 som efter Poel ökade till 10-14. Jag var förvånad över hur högt vågorna kunde komma upp i Mecklenburger Bucht trots att det är så grunt. Mellan Wismar och Warnemünde snittade vi strax över 7,5 kn med topp på 10,5. Detta på revad stor och HA, slör till läns. Elvakaffet uteblev. En bit ner i floden tog vi ner seglen och gick för motor när vinden växlade mellan 2 och 14 m/s mellan höga båtar och öppna fält. Jobbigt att segla. I Rostock gick vi mot Stadthafen men där kändes det väldigt öppet i rådande vind så vi gick mot den nya stadsmarinan i stället. Där var det ganska tomt. Hamnavgift är som vanligt 14 eu (det var bara 11 i Wismar) men el, vatten, dusch kostar extra. Och allt extra är MYCKET dyrt. Vi har valt att ligga utan el. Vi har massor ombord. Efter sen lunch tog vi en sväng på stan. Rostock är säkert vackert men efter Wismar känns den konstgjorda gammelheten lite jobbig. Rostock bombades fullständigt sönder och samman (utom kyrkan till skillnad från Wismar) och har sedan satts samman igen för att se gammal ut. I en av kyrkorna hade man använt takvåningen till att göra lägenheter till pensionerade präster. Det var lite häftigt att se ett kyrktak med infällda balkonger med blomlådor. Fram emot sextiden började det i vanlig ordning att regna och vi gick för att handla mat. Efter maten blev det ost och en fantastisk Riesling. Vi mår som vi förtjänar. Det ser värre ut för Alexandra som nu tar Time out från Roskilde i det ihållande regnet och kylan. Hon åker till Köpenhamn i kväll.

Schwedenkopf i inseglingen till Wismar hamn som den stått i olika utgåvor sedab 1632. Wind-och kitesurfare i inseglingen till Warnemünde. Turistvy av torget i Rostock. Så här fint är det trots att allt är nybyggt.


Onsdag den 4 Juli

Vi ligger still i Wismar. Vilken underbar stad!

Hamnmästaren väckte Marie halv åtta. Han kom bara förbi för att sälja bullar och innan vi fattat någonting så hade han gått. Marie och Ingegerd gick till bagaren. Det är ganska långt. Efter en rejäl frukost gick vi ut för att turista på stan. En helt underbar stad med gamla svenska hansahus. Samtidigt som allt är vackert får man inte för mycket typ Rothenburg där man har känslan av att det är kulisser för turisterna. Här känns det äkta. Hamnen håller på att renoveras liksom det mesta av stan. Två av stadens tre stora tegelstenskyrkor bombades ut i April ´45. Fram tills 1990 stod de bara och förföll. Nu börjar de renoveras. Detta är nog det närmaste man kommer inpå kriget i dag. Efter mycket tittande lunchade vi i stadens äldsta brygghus och sedan övergick tittandet till skyltfönster i stället. Lagom till lunch kom regnet i form av åska. Jag har investerat i en billig mus till datorn då vänsterklicken på touchpaden la av. Nu verkar det fungera helt efter att vi har släckt ner pekdonet. Vi hoppas. Hann också med att handla lite tyskt kvalitetsvin i ett av stadens äldsta apotek som nu omvandlats till att sälja förnuftigare saker. Nu är vi tillbaka i båten och skall äta lite kvällsmat. I morgon tidigt seglar vi mot Rostock. Det ska bli riktigt eländigt väder med kuling och regn men nu vill vi vidare. Vi satsar på att regnet kommer sent och drar därför tidigt på morgonen.

Alexandra har det bra i Roskilde. Tack alla för de sms vi får. Tack för de mail vi får till hemsidan. Vi svarar på dem senare. Tack Madelaine för Dina rapporter. De läses och analyseras.

Bilder kommer inom någon dag. Det skönt att ha en mus som fungerar.

Synapsen i Wismar, strax bakom lastar man om skrot. Kyrkan. Vi väntar på kakor på Alte Schwede. Lägg märke till huvudet ovanför dörren. Det är en man med lejonmössa som skall symbolisera Sverige. Kopia av dem som svenskarna satte upp vid inloppet till hamnen under de 150 åren i svensk ägo.


Tisdag den 3 Juli

N 53.53.92 E 11.27.73 Wismar. Seglad distans 82 nm. Totalt 342 nm

Sommaren är kort. Solen skiner – kanske bara i dag

Vi lade ut från en halvmulet men uppklarnande Kiel. Regn hade utlovats till kvällen. Vi satte siktet mot Fehmarn för att kunna gå in till Heiligenhafen om vi tröttnade eller bara segla vidare till Wismar om vi och vädret ville. När vi passerat Wendorf drog vi österut för att gå innanför ett större Sperrgebiet, avspärrat område. Det visade sig snabbt att vi läst fel i sjökortet när en militärbåt närmade sig och behöll vår kurs. Vi visste direkt att något var fel. Sedan blev vi anmodade att gå över på kanal 10 och där förklarade man på mycket vänlig och felfri engelska att det stora avspärrningsområdet gällde i dag vilket vi kunde se på hans lanternor. Förklaring fanns i sjökortet. Han gav sedan klara order om hur vi skulle segla vidare. När han följt oss utåt några minuter gick han vidare och avvisade nästa båt. Väl ute vid bojarna fanns alla andra segelbåtar. Det vimlar av dem i Kiel.

Resten av seglingen österut blev ganska händelselös. När vinden gick upp över 9 m/s och vi gick halvvind tog vi ner gennakern och gick på genua. Det var i stort sett allt. Vi passerade Heiligenafen och Fehmarn vid halv tre och beslutade att gå vidare till Wismar. Sträckan ner genom Lübecker Bucht använde vi till att öva radar. Här finns markerat land, stora fartyg och mindre segelbåtar. Vid sju började det regna samtidigt som det slutade blåsa. Det blev två timmar för motor i strilande regn in till Wismar. Westhafen var full, Alte Hafen håller på att byggas om och beräknas bli klar till 2008. Kvar blev Wasserwanderer Rastplatz, en av östtidens rastplatser för de som paddlade kanot. Dagens version är en nybyggd marina som är ren och fin – den ligger dock precis vid styckegodskajen och här lastas man för närvarande om skrot från båt till tåg. Ett fasligt oväsen. Hoppas det slutar.

Fyren vid Friedrichsort, trångt mellan stora båtar och land. Bron över Fehmarnsund. Strilande regn på väg till Wismar.


Måndag den 2 Juli

Vi ligger still i Kiel. Datorn har tagit time out. Vi jobbar på saken.

Det finns inte någon bagare i närheten av Düsternbrook. Jag fick dock låna en cykel av Hafenmeister och drog in till Alte Markt. Efter den snabba turen blev alla så inspirerade att vi lånade var sin och cyklade längs Kiellinie till stan. Vi började hos Niemeyer där vi handlade polska sjökort. Kort till plottern fanns inte. Vidare in till Sophienpassge som är ett av de största shoppingcenter jag sett. Jag tröttnade efter åtta minuter och traskade ut på stan. Efter lunch började det småregna men vi traskade vidare. Under den sena eftermiddagen var det dags att handla mat och sedan cykla tillbaka till båten. Väl framme kom dagens åskväder och himlen öppnade sig i ett nytt skyfall där vi nu är övertygade om att den senaste gången var den värsta. Efter regnet gick vi en tur till "millionärenkai" vid sidan av vår brygga. Här låg några av de största segelbåtar vi sett. Tolvor, Stora Swanbåtar och andra byggda för sin ägare. Imponerande. Kiel är seglarnas stad. Här finns knappt några motorbåtar alls och definitivt inga stora. Enbart segling skänker status här. Några AC båtar fanns på plats för sponsorsegling. Master högre än Kärnan. Nästan ofattbart.


Söndag den 1 Juli

N 54.20.32 E 10.09.47 Kiel Düsternbrook. Seglad distans 28 nm totalt 260 nm

Nästan en hel förmiddag utan regn.

Dagen började med blå himmel i Kappeln. Det skulle mulna på under dagen och blåsa upp så vi drog vid niotiden efter tankning. Det blåste från ESE så det blev motor ner till Bülk. Lagom till vi drog upp seglen började det regna men slutade i sol när vi kom in till Düsternbrook. Hafenmeister kom ut på balkongen och anvisade en plats direkt utanför kontoret. Här ligger vi perfekt. Düsternbrook byggdes till olympiaden 1936 och kallas allmänt för ”die alte olympiahafen” Hamnkontoret och toaletter är helt nya. Detta är hamnen närmast centrum. Gångströget ”Kiellinie” börjar precis utanför. När vi ätit vår lunch hade solen kommit fram och det hade blivit rejält varmt. Vi tog promenaden in till stan. Den ser inte överdrivet charmig ut om man bortser från hamnpromenaden. Vid sextiden kom åskan och vi blev ganska våta sista kvarten tillbaka till båten. Nu regnar det rejält och vi kan konstatera att vi haft minst ett skyfall varje dag på denna semester. Detta är dock första varma dagen. Det är tur för här finns inga affärer i närheten där man kan handla mat att värma upp. Det får bli mackor. Annars har hafenmeister en massa gamla cyklar som man kan hyra för valfritt bidrag till sjöräddningen. Mycket sympatiskt inslag. I morgon skall det som av en händelse bli dåligt väder så vi ligger kvar i Kiel .

Utsikt från toalettfönstret, sämre kan man ha. En av båtklubbarnas restaurang på Kiellinie. Synapsen i Kiel


Lördag den 30 Juni.

N 54.39.74 E 09.56.13 Kappeln. Seglad distans 39 nm totalt 232 nm

Segling i sol och åska.

Väderlekstjänsten hade lovat fin förmiddag och regn lite senare under dagen så drog vid sex på morgonen. Frukost i kyla men underbar sol på väg upp genom det inre av Flensburg Fjord. När vi började segla östpå satte vi gennaker och flög iväg i 6-8 m/s. Framför oss började det byggas upp ett mindre åskväder och bakom oss kom det ett åskmoln som först fyllde det inre av Flensburg Fjord och sedan allt vi kunde se bakåt. När vi närmade oss Kalkgrund tyckte vi att vi seglat på den främre delen av fronten länge nog så vi tog ner gennakern. 10 minuter senare hade vi regnet och blåsten upp till 14 m/s först i bidevind och sedan en läns. Regnet bara vräkte ner så några vågor blev det aldrig frågan om. Eftersom vi låg precis på kanten av fronten växlade det sedan mellan sol och regn. Några timmar senare seglade vi in i Slien för att gå mot Kappeln. Hela Slien ner till Schlesvig är markerad med bojar med några hundra meters avstånd så det är svårt att hitta fel här. Tilläggningen är lite knepig här när det har regnat mycket. Vi hade 1,5 knops utåtgående ström som ökade till 2 i Kappeln. Vi fick ta en extra sväng runt för att pricka rätt mellan pålarna. Vi hann in precis innan nästa skyfall kom så vi hann få upp sittbrunnstältet och därmed få en skapligt torr sittbrunn. Vår bilvärmare hjälper oss också på traven. Vi ligger i gästhamnen precis i stadskärnan. I hamnguiden står det fel. Där står det att man rekommenderar hamnen efter bron för att den ligger i centrum. Så är inte fallet. Nu ligger vi så att vi kan titta på alla båtar som ligger och väntar på broöppning. Några är ambitiösa och för N-flagg i förhoppning om att detta skall skynda på öppning. Det måste vara en kvarleva från före bilismens tid. Här är det en gång i timmen tio minuter i hel som gäller. Mellan skurarna har vi tittat på stan och handlat. Inga plotterkort här heller. Det är mycket gulligt här. Vi har också börjat vänja oss vid att alla säger moin moin till varandra. Det betyder hej, god dag, välkommen. För att hålla vätskebalansen på en rimlig nivå besökte vi skeppshandeln som lät oss arma utlänningar köpa öl utan pant. Dusch och WLAN ingår i priset men vi har inte lyckats få någon IP-adress så det får bli mobiltelefonen som gäller.

Flensburg kl sex på morgonen. Tänk att man kan komma fram i 8,3 knop i sådant väder. I framkant av fronten.


Fredag den 29 Juni

Vi ligger still i Flensburg. Alexandra mönstrar av.

I dag var det dags för Alexandra att mönstra av. Hon skall till Roskildefestivalen och känna regnet. Det är illa nog i en båt men det måste vara värre i tält. När Alexandra lämnats av på stationen gick Pehr och Ingegerd på sightseeing på stan. Marie och jag började med att gå ut till Yachtcentrum för att se om vi kunde få ett sjökort till plottern för östra Tyskland. Det visade sig vara vanskligt. Kanske i Kappeln eller Kiel. Vi får se. Vi har både papperskort och kort på datorn så det få väl räcka. Efter detta gick vi på konstgalleri och sedan handlade vi fisk till middagen ute i fiskhallen vid auktionen. Sedan blev det allmän sightseeing och shoppingrunda på stan. Vi åt lunch på en härlig gammal restaurang med en trumpet om lampa och otroligt mycket mat. Vid sextiden började det regna rejält så vi gick och handlade mat. När vi väl kommit tillbaka till båten slutade det regna rejält och började ösa ner i stället. Det blev en lugn kväll.

Alexandra på Flensburg Bhf. Marienstrasse. Marie studerar lampan.