Torsdag den 28 Juni

N 54.47.33 E 09.26.21 Flensburg. Seglad distans 24 nm totalt 193 nm

Perfekt segling!

Härlig segling i strålande sol och 7-11 m/s. Om morgonen var det mesta av vattnet tillbaka i hamnen igen och det var febril aktivitet i den ganska trånga hamnen när alla skulle lägga ut. Med frisk vind från sidan ser man en hel del olika varianter på utläggning, några mer lyckade än andra. Det blev en ganska underhållande frukost. Vi fick en halvvind ner från Sönderborg mot Flensburger Fjord där vi toppade 8,57 och senare kryss in i fjorden. I den nordliga delen seglade vi om Isis, jordenruntseglaren från Lomma som låg till reparation vid sidan om oss hos Holms i vintras. I fjorden såg vi också en Bavaria 37 med två rev i storen och genuan inrullad till ett frimärke. De drev mest sidlänges. Hoppas inte att de klagar på dåliga seglingsegenskaper.

Inne i Flensburg hittade vi en plats längst in i viken. Närmare stan än så kan man inte ligga. Här är mycket rent och välskött men kajpromenaden kantas dessvärre av en hel del alkoholister och andra suspekta med alldeles för stora hundar. Väl inne i hamn inser jag att jag bränt mig rejält i ansiktet i dag. Det är så kallt ute (15-17 grader) att man inte märker av solen när man seglar. Vi fick sätta upp sittbrunnskapellet för att kunna sitta ute i kylan. Senare gick Alexandra och jag till Stationen för att köpa en biljett till Köpenhamn. Alexandra mönstrar av i morgon för att åka till Roskildefestivalen. Hon kanske kommer tillbaka igen efteråt. Vi hoppas. På kvällen gick vi ut och åt på en trevlig restaurang i den gamla delen av stan. Kvällen avslutades med kortspel. Vill Du läsa mer om vår segling kan Du göra det här.

Utanför Sönderborg. Längst in i Flensburg fjord ligger gästhamnen. Flensburg i solnedgång.

Alexandra styr: Film 7,1 mb

Onsdag den 27 Juni

Vi ligger still i Sönderborg. I natt kom stormen.

Den storm som vi redan vid avseglingen räknat med skulle komma under tisdagen kom i natt. Vår planering var att komma in under Jyllands östkust innan tisdag för att slippa den värsta sjön när ovädret skulle komma. Väderprognoserna på www.grib.us är som regel mycket precisa. Testa det själva. Klockan kvart över två började det störta ner. En kvart senare kom vinden över oss som en hammare. Med topp på över 28 m/s och fortfarande i dag vid middagstid blåser det upp till 24 m/s. Dubbla förtöjningar och båten ligger med konstant lutning på 10 grader. Det blir mycket skakningar i båten när förstaget börjar vibrera. Vattnet försvann östpå. När vi kom i går fick vi stiga ner från sista steget på stävstegen, nu får vi kliva upp på bryggan från teakbrädan. Det ligger några mindre båtar längre in som hänger i luften i förtampen. Det blir fullt sjöställ bara man skall upp på toa. Det blev snabbt tomt på hyllorna i hamnens affär när alla inblåsta gick för att handla. Vi tog vad vi hade så det blev rörägg med bacon till frukost. Vi sitter och läser och kollar nätet. Här finns gratis trådlöst nät. Tack för det. Pehr och jag har kollat impellern som efter 20 timmar i år fortfarande är hel. Tänk att det skall vara en prestation. På våra tidigare båtar höll den flera år men förra året gick två sönder. Marie torkar kondens i taket efter att vi torkat ur kläderna och båten lite med värmaren. Elvakaffet uteblev.

Vid lunchtid drog Alexandra och jag på stan. Vi skulle betala en räkning på posten. När vi väl kom dit med vår våta räkning verkade det som om kassörskan tog det som en personlig förolämpning. Hon blev väldigt stressad över att pappret inte gick in i maskinen. När hon väl lyckats lugnade hon ner sig men vänlig hann hon aldrig bli. Vidare ner till hamnen där vi talade med några seglare som hade problem med att komma ut. Dels låg vinden på med 17 m/s och dels har vattnet försvunnit. Tillbaka till hamnen där vi nu upptäckte att ytterligare vatten hade försvunnit. Nu låg även vi på botten. Vi talade med varvets ägare som tittade till sin dragonfly trimaran som hängde i luften i sina tampar. Vi har nu maximalt lågvatten som uppmätts. Allt vatten har dragit till Polen. En Beneteau 57 står så högt att man kan se bogproppen. Vid sjutiden började vinden att gå ner under tio och nu vid elvatiden har vattnet stigit 20 cm och vi har kommit loss. Några båtar har börjat gå. Om vi får ytterligare 30 cm i morgon går även vi vidare till Flensburg. Det är egentligen otroligt att så mycket vatten kan flytta sig att hela västra östersjön kan gå ner över 1,5 m. Mer bilder finns här.

Ingegerd och Alexandra diskar, Bavarian mitt emot går mot botten i stormen, När vi kom fick vi fälla ut stävstegen.

Tisdag den 26 Juni

N 54.53.97 E 0947.56 Sönderborg. Seglad distans 42 nm. Totalt 169 nm

Åska och perfekt vind.

I dag kom de perfekta vindarna. SE 8-15 m/s Det blev bidevind till halvvind ner genom Lilla Bält. På grund av några rejäla åskregn fick elvakaffet vänta till halv tolv. Precis när vi skulle igenom Årösund fick vi vinden 13-15 rakt emot, en dryg knops medström, uppgrundning i sundet och några av de jobbigaste vågorna den här båten varit med om. Alexandra lättade ur förkojen. När vi väl passerat sundet drog vi på i närmare 9 knop på en halvvind med revad stor och HA. Själva loggen måste ha fått kortslutning i vågorna för den noterade dagens toppnotering till 167 knop vilket även jag tycker låter något högt. Under dagen mötte vi väldigt många veteranbåtar på väg norrut. På väg in i Als Fjord fick vi vinden rakt emot och sedan började den lägga sig. Det blev motorn genom fjorden och sundet. När vi kom till Sönderborg öppnade sig bron 2 min efter vi kommit. Brovakten var ute och kollade trafiken. Inne i trafikhamnen var det ganska fullt. Vi kunde ha lagt oss utanpå några men vi valde att gå vidare till segelbåtshamnen där det är gott om plats. Dels är vi i behov av en dusch och dels är det ingen höjdare att ligga på västsidan av en annan båt när vinden i natt kommer att trycka på från väst med upp till 20 m/s. Precis när vi lagt till fick vi dagens fjärde åskkula över oss och regnet vräkte ner i en timme. Marie trotsade regnet och gick till affären som inte precis liger i närheten av hamnen. Alexandra fick ett hål i huvudet inne i duschen och vi tycker synd om henne. Alexandra uttalar sig följande om upplevelsen "Det var en skrämmande upplevelse för det var första gången i mitt liv". Nu tycker vi ännu mer synd om henne. :D

I mogon ligger vi inblåsta här i Sönderborg. Regnar det hela dagen blir det nog en hel del läsande.

Måndag den 25 juni.

N 55.29.48 E 09.43.69 Middelfart lustbådshavn. Seglad distans 46 nm. Totalt 127 nm

Vi var uppe hos köpmannen när de öppnade vid halv åtta och köpte morgonfrallor. Därefter drog vi direkt. Det var stiltje med lätt duggregn men man hade lovat rikligt med regn till kvällen. Efter frukost hade vi passerat Samsö och det hade börjat blåsa lite. 2-5 från NE så vi satte storseglet och gick vidare för motor. Elvakaffet serverades precis i dag. Efter några timmar började det blåsa mer och vi drog upp genuan också. Då slutade det blåsa helt och började regna igen. Motor in mot Lillabälts tratt. Vi mötte väldigt många tumlare på väg norrut mot strömmen. Senare lärde vi oss att Lilla Bält är det tumlartätaste området i Danmark. Själv har jag sett flest vid Läsö flak. Vi hade bestämt oss för att gå in i gamla hamnen i Middelfart men där var ganska fullt så vi drog vidare till andra sidan stan. Det är över 6 nm runt udden och så fort vi kommit iväg började det ösa ner. När vi väl kommit in i segelbåtshamnen ångrade jag mig direkt. Här är inte särskilt charmigt. I ett uppehåll i regnet gick vi till centrum. Alexandra var kvar och slog sedermera datorn i Starcraft. Stadsturen avslutades med en öl hos Holms som efter snart 500 år hunnit bli stadens äldsta gästgiveri. På vägen tillbaka till båten började det åska och sedan har regnet vräkt ner. Såhär vid halvtiotiden har det precis slutat. I dag åt vi tonfisk med de Samsöpotatis som Ingegerd hann med att köpa innan vi gick. Vi är överens om att Samsö har ett rättvist bra rykte för sin potatis. Nu sitter alla och läser (Pehr ligger och läser) medan jag sitter vid datorn. De gula fläckar jag har på tröjan är inte spilld sås utan en markering av hur de gula bojarna låg på vägen in i Lilla Bält. Vid halv elva fortsätter regnet att vräka ner. Vi sänder en tacksamhetens tanke till norska S/Y Welkin som visade oss hur man får sittbrunnen helt tät.

Strib fyr. Marie och Ingegerd skalar potatis med skalarhanskarna. Alexandra slår datorn.

Söndag den 24 Juni. Vi ligger still i Ballen.

Sommarväder.

I dag har vädret växlat, från strålande som till åskregn. Vi började med att tanka båten medan det var öppet. Därefter frukost medan vi tittade på starten till Århus segelklubbs kappsegling. I går kappseglade man hit och i dag hem. Det var så seriöst att man t.o.m. tog med sig ett startfartyg och lade ut bojar. 30-40 båtar deltog. När alla gått och tyskarna seglat norrut blev det ganska tomt i hamnen. Vi bestämde oss för att ta en busstur på ön. Det är mycket vackert här även om Marie tycker Ven är klart finare. Väl hemkommen från bussturen blev det lunch och nu är Flickorna ute och rör på sig. Pehr tar köksvakten och jag skriver. Alexandra sprang en ordentlig runda medan jag letade efter mina löparskor. De hittades till sist. Snart vet vi var allt finns ombord. Marie och Ingegerd drog iväg med sina stavar. Efter all motion tog flickorna ett simtur i viken medan Pehr och jag tog en öl. Det är aldrig fel med rättvisa. Samsöpotatis och kotlett till kvällsmat – och mängder med jordgubbar. Underbar kväll.

I väntan på bussen. Bussen i Norreby där vi fick 5 minuters luft. Tre badande flickor

Lördag den 23 juni.

N 55.49.00 E10.38.45 Ballen, Samsö Seglad distans 81 nm totalt 81 nm.

Mycket motvind.

Det blev inget seglat i torsdags. För mycket kvar att göra på jobbet, för mycket att ordna och bestämma på huset och absolut för dåligt väder lovat till midsommarafton. Torsdag gick Pehr och jag och ordnade lite på båten i stället. Fixade främre vattentanken så att den blev tät och drog elkabel till piedestalen. Radarkabeln till min plotter var för stor för piedestalen så vi fick borra upp ett extra hål. För att täta det på ett snyggt sätt satte vi dit en LED-lampa. Det blev bra.

Fredag morgon hade vi fått 50 mm regn och de provisoriska stuprännorna i plast hade blåst ner och vattnet runnit vidare i källaren. Just då var jag glad att vi inte stuckit ut och seglat. Magnus hjälpte oss med huset och till sist fick vi ordning på allt. Sedan krånglade Åke och Margits internet och jag fick försöka hjälpa till. Glappkontakt i väggen så det får bredbandsbolaget fixa. Slutligen blev det midsommarfirande hos Lena och Alf i stället. Skönt att slippa få ordning på båten för gäster.

I dag bar det iväg. Meningen var att vi skulle segla till Odden men svag vind rakt emot gjorde att det blev motor. Under en kvart kunde vi segla sedan var det rakt emot igen. Pehr och jag spenderade dagen på ytterligare båtfix. Vi passerade Odden vid tre så vi beslutade att fortsätta till Samsö. Efter att ha passerat Själlands Rev åkte seglen upp igen men återigen vred det emot efter kvart. Slutligen motor till Ballen på Samsö. Tilläggning strax efter sju utanpå två danska båtar. Hamnen är full men det är mycket lugnt trots att det är St Hans i dag. Många eldar tänds längs med stranden. Det blev en mycket vacker kväll.